مراقبت از تبعات محصولات تراریخته بر امنیت غذایی و ذخایر ژنتیکی

علی اکبری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به تبعات تولید و واردات محصولات تراریخته بر امنیت غذایی و ذخایر ژنتیکی کشور، اظهار کرد: تراریخته پدیده ای است که وارد کشور ما شده اما نتوانستیم برای آن شاخص هایی تعریف و کنترل های لازم را اعمال کنیم. چون این موضوع به هرحال تبعاتی دارد و هم روی امنیت غذایی تاثیرگذار است و هم می تواند ذخایر ژنتیکی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه ذخایر ژنتیکی اعم از گیاهی، دارویی، اهلی و وحشی سرمایه های ما هستند و می بایست آنها را حفظ کرد، گفت: بخشی از کارشناسان به جد معتقدند که ورود محصولات تراریخته، این ذخایر را تحت تاثیر قرار می دهد و به آن آسیب می رساند و در بلندمدت، سرمایه های ما را از دستمان خارج می کند.

وی تصریح کرد: در کمیسیون کشاورزی مجلس بحث مفصلی پیرامون تراریخته ها صورت گرفت و هنوز هم نیاز به بحث بیشتر وجود دارد. بعضی ها با این پدیده موافق و بعضی ها مخالف هستند. موافقان معتقدند که ما حتما باید کنترل های ورودی در نظر بگیریم تا بدانیم چه می خواهد بیاید و با چه مشخصاتی می آید؟ اما بعضی ها اساسا مخالف هستند. بنابراین هنوز به جمع بندی نهایی نرسیدیم.

اکبری ادامه داد: من فکر می کنم عمده نظرات دوستان بر این است که ما باید نسبت به این پدیده هم به لحاظ امنیت غذایی و هم به لحاظ حفظ سرمایه ژنتیکی کاملا مراقب باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما در ارتباط با واردات محصولات تراریخته و نیز تولید آن در داخل چه سیاستی می بایست اتخاذ شود؟ اظهار کرد: بالاخره دستاورد هر دوی اینها یکی است. اما به اعتقاد من باید مراقبت کنیم که در مرحله اول این محصولات در داخل به تولید نرسد. حالا ممکن است در مورد جنبه های مطالعاتی و پژوهشی کارهایی صورت بگیرد اما به عنوان یک کارشناس مخالفم که این محصولات در سطح گسترده تولید و وارد بازار شود. در مشورتی که با برخی از کارشناسان بخش خصوصی داشتم، دیدم که دیدگاه آنها هم نسبت به این قضیه چندان مثبت نیست و تردیدهایی دارند.

به اعتقاد من باید مراقبت کنیم که در مرحله اول این محصولات در داخل به تولید نرسد. حالا ممکن است در مورد جنبه های مطالعاتی و پژوهشی کارهایی صورت بگیرد اما به عنوان یک کارشناس مخالفم که این محصولات در سطح گسترده تولید و وارد بازار شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یادآور شد: متاسفانه در زمینه ورود محصولاتی چون ذرت که از خارج از کشور می آید نتوانستیم مدیریت خوبی انجام دهیم. شاید هم دلیلش این باشد که شاخص هایی برای کنترل این محصولات تعریف نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در احکام برنامه ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس ارایه شد، آثاری از تمایل به تولید محصولات تراریخته وجود داشت که کمیسیون کشاورزی به شدت با آن مخالفت کرد.

اکبری با اشاره به ظرفیت های نهفته تولید در بخش کشاورزی، گفت: ما در تولید محصولات کشاورزی خیلی کارها می توانیم انجام دهیم که از آن جمله می توان به ارتقای بهره وری و افزایش راندمان و حتی تمرکز فعالیت های پژوهشی اشاره کرد. انتخاب گونه های مقاوم به شوری و خشکی و نیز مدیریت مصرف آب از دیگر اقداماتی است که می بایست سرمایه گذاری ها روی آن صورت بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  در پایان متذکر شد: در حال حاضر دانش اولیه در نزد کشاورزان و دامپروران ما موجود است. به همین جهت باید برنامه ای برای آشنایی آنها با تکنولوژی های مدرن و روزآمد کردن اطلاعاتشان داشته باشیم. در این صورت خواهیم توانست مملکت را در این زمینه خوداتکا کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا