در یک مطالعه تاکید شد؛
تغییر شوق خرید پوشاک با گرم مزاجی یا سردمزاجی

امروزه ورزش به عنوان بخشی اقتصادی، چه از بعد عملی و چه از بعد تماشاگرپسندی، نقش اساسی در تولید و مصرف کالاها، خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف دارد. کارکرد اقتصادی ورزش از فعالیت هایی نظیر تولید کالاهای ورزشی، رویدادهای ورزشی، ارائه خدمات و رسانه های ورزشی نشات می گیرد.

به گزارش سیناپرس، در این میان، نقش تولیدات ورزشی ازجمله پوشاک جایگاه مهمی در حوزه صنایع ورزشی دارد، زیرا رقابت در این بازارها در مقایسه با گذشته، گستردگی و تنوع بیشتری پیدا کرده است و بسیاری از شرکت ها در تلاش هستند تا با تدوین راهبردهای رقابتی مناسب، شرایط رشد و پیشرفت خود را فراهم آورند. در این راستا، علم بازاریابی در تلاش است تا بر رفتار مصرف کنندگان تأثیر بگذارد و از این دانش برای توسعه استراتژی های بازاریابی استفاده کند.

پژوهشگران در یک مطالعه جالب، از نقش مزاج های چهارگانه افراد در خرید آنی و هیجانی پوشاک ورزشی سخن گفته اند و آن را معیاری برای طراحی روش های بازاریابی و فروش قلمداد نموده اند.

بنابر نظرات متخصصان، یکی از استراتژی هایی که امروزه به شدت مدنظر پژوهشگران بازاریابی قرار گرفته است، بررسی رفتارهای مصرف کنندگان و به طور خاص، بحث خرید آنی آن هاست که بخش زیادی از خریدهای مشتریان را در بر می گیرد.

درباره اهمیت این موضوع ذکر این نکته کافی است که صاحب نظران معتقدند: اگر مصرف کنندگان فقط در موقع نیازشان خرید کنند، اقتصاد بازار با شکست مواجه می شود. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران بازاریابی، علاقه زیادی به خرید بدون برنامه ریزی و آنی دارند و از دیرباز به آن توجه داشتند.خرید آنی یا خرید تفننی، عموما مترادف با خرید بدون برنامه ریزی است و به معنی خریدی است که خریدار از قبل برای آن برنامه ریزی نکرده است. این نوع خرید که به خریدهای هیجانی و احساسی معروف است، در مقابل خریدهای برنامه ریزی شده و منطقی قرار دارد.

این موضوع، سرلوحه یک مطالعه پژوهشی قرار گرفته که توسط دانشگاه شیراز، موسسه غیر انتفاعی آپادانای این شهر و دانشگاه خوارزمی انجام شده است. در این تحقیق، نقش مزاج های چهارگانه مشتریان پوشاک ورزشی بر رفتار خرید آنی در آن ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در این پژوهش کاربردی، محققان بیش از 550 نفر از استفاده‌کنندگان پوشاک ورزشی را با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد مورد پرسش قرار داده و سپس اطلاعات جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کرده اند.

نتایج این بررسی ها نشان داد: بین مزاج های چهارگانه افراد از نظر رفتار خرید آنی تفاوت معنادار و قابل توجهی وجود دارد. محققان با توجه به این نتایج پیشنهاد داده اند مدیران فروشگاه ها با مد نظر قرار دادن حالت های روحی مشتریان، شانس خرید آنی و تفننی آن ها را افزایش دهند.

محمدحسن عبداللهی، محقق و عضو هیات علمی بخش علوم ورزشی دانشگاه شیراز و همکارنش در این باره می گویند: بازاریابان در مقایسه با روان شناسان به صورت متفاوت انگیزه خرید مشتریان را تعریف می کنند. آن ها معمولا بر تأثیر بازار بر مصرف کنندگان تأکید کرده و خاطرنشان می کنند، تمام خریدها توسط این تأثیر اتفاق می افتد؛ درحالی که روان شناسان تصمیم گیری مصرف کننده و گرایش خرید آنی را به عنوان یک ویژگی فردی در نظر می گیرند که این موارد در شرایط خاص می تواند به عمل خرید غیرضروری منجر شود.

آنها می افزایند: خریدهای غیرضروری می توانند در زمره خریدهای آنی و لذت جویانه قرار گیرند که عمدتا تجربه احساسی و عاطفی در استفاده آن ها برای مصرف کننده ایجاد می شود. از این رو توصیه می شود، برندهای پوشاک ورزشی در تدوین راهبردهای بازاریابی خود به شناسایی و پیش بینی رفتار مشتریان خود اهتمام ورزند تا با نیازسنجی و مدنظر قراردادن جنسیت مشتریان و تفاوت های فردی که از نوع مزاج آن ها نشئت می گیرد، رفتار خرید آنی آن ها را تحریک و ترغیب کنند.

بر اساس این تحقیق، اشاره شده است که بازاریابان و مدیران فروش می توانند از توجه به مزاج مشتریان که بیشتر بر جنبه ها و ویژگی های فردی تأ کید دارد و همچنین از بازاریابی حسی که بر حواس پنجگانه لامسه، بویایی، شنوایی، چشایی و بینایی مشتریان متمرکز است، به منظور جلب توجه مشتریان در فرایند پذیرش و انتخاب محصول به خصوص پوشاک ورزشی استفاده کنند.

به گزارش سیناپرس، این یافته های پژوهشی که در حوزه بازاریابی کالاهای ورزشی قرار دارند، در دو ماه نامه مطالعات مدیریت ورزشی وابسته به پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا