توجه ویژه به ارتباط دانشگاه با صنعت در نسخه جدید نقشه جامع علمی کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از روزآمدسازی نقشه علمی در ستاد علم و فناوری شورا خبر داد و گفت: لازم است در نسخه جدید آن به رتبه علمی کشور و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه توجه ویژه شود.

از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در جلسه شورای مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آغاز روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: نقشه جامع علمی کشور ۱۳ سال پیش نوشته شده و نیاز است براساس تأکیدات مقام معظم رهبری به روزرسانی شود.

وی افزود: روزآمدسازی نقشه علمی در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود و لازم است در نسخه جدید به رتبه علمی کشور و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه توجه ویژه شود.

نباید رتبه علمی کشور در تولید علم کاهش یابد/ ضرورت اصلاح رتبه ارتباط دانشگاه با صنعت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتقاد برخی از توجه به مقاله گفت: بحث در این زمینه مغاطله است و اشکالاتی که مطرح می‌شود دقیق نیست؛ چرا که نباید رتبه علمی کشور در تولید علم را کاهش دهیم، بلکه باید رتبه نامناسب ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را ارتقا دهیم.

خسروپناه با انتقاد از مشارکت پایین استادان در تولید علم ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد استادان در تولید علم مشارکت ندارند و این ضعف بزرگی است، مگر می‌شود اعضای هیأت علمی در طول سالیان متمادی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی حضور داشته باشند اما نتوانند علم تولید کنند؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: خوشبختانه جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با جدیت از سوی وزیر علوم و اعضا دنبال می‌شود، اما به نظر می‌رسد گفتمان‌سازی لازم درباره این سند صورت نگرفته است؛ چرا که بسیاری از رؤسای دانشگاه‌ها از وجود آن بی‌اطلاع هستند. لازم است در این زمینه جلسات مباحثه‌ای با حضور رؤسای دانشگاه‌ها صورت گیرد تا آشنایی لازم با این سند ایجاد شود.

وی درباره الگوی حکمرانی علم و فناوری تأکید کرد: سه نوع حکمرانی هرمی، شبکه‌ای و بازاری در دنیا مطرح است. باید مدل حکمرانی در علم و فناوری را مشخص کنیم، اگر این‌گونه نشود در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

خسروپناه توصیه کرد: باید مدلی برای حکمرانی انتخاب شود که اعضای هیأت علمی بیشترین مشارکت را داشته باشند، این‌گونه موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حکمرانی را دارای سه رکن سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری دانست و بیان کرد: متأسفانه هم‌اکنون اساتید دانشگاه‌ها فقط در تصدی‌گری ایفای نقش می‌کنند؛ در صورتی که باید بتوانند در سیاستگذاری و تنظیم‌گری مشارکت داشته باشند.

خسروپناه پیشنهاد کرد که هیأت‌های اندیشه‌ورز استانی یا منطقه‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت استادان تشکیل شود تا از طریق این هیأت‌ها اقداماتی نظیر روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور صورت گیرد.

وی همچنین درباره وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: نباید وحدت حوزه و دانشگاه منحصر به یک هفته و برگزاری همایش‌ها باشد؛ بلکه نیاز است تشکیلاتی با عنوان کانون حکمت و علم و دین ایجاد شود که ثمرات علمی و کاربردی داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقت خود را با تشکیل مراکز یکپارچه آموزش عالی در استان‌ها اعلام کرد و افزود: این مراکز می‌توانند موضوع ادغام‌های مراکز دانشگاهی را دنبال کنند.

خسروپناه در پایان با انتقاد از توسعه نیافتن رشته‌های هنر در دانشگاه‌های کشور گفت: مقطع تحصیلات تکمیلی برای بسیاری از رشته‌های بومی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی نشده است، باید در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد.

وی در این نشست درباره تصمیماتی که در زمینه سازمان ملی سنجش صورت گرفته نظراتی ارائه داد و بیان کرد: این موضوع در ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود و اگر نظرات اصلاحی در این زمینه وجود دارد می‌توان از آن طریق پیگیری کرد.

تشکیل ۱۰۰ میز تخصصی در دبیرخانه شورا

در ادامه این نشست رجبعلی برزویی، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تشکیل میزهای تخصصی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ میز تخصصی ذیل چهار ستاد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته که تعدادی از آنها مربوط به ستاد علم و فناوری است.

وی خواستار مشارکت معاونان وزارت علوم و استادان در این میزهای تخصصی شد و گفت: این میزها با حضور صاحب نظران اداره می‌شود و در آینده نزدیک خروجی فاخر نظیر اسناد تخصصی یا سیاستگذاری با هدایت این میزها صورت خواهد گرفت.
در پایان نشست محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از معاونان این وزارتخانه خواست برنامه‌های در حال پیگیری خود را اعلام کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا