استفاده از قند، چربی و نمک در محصولات فرآوری شده 25 درصد کاهش یافته است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سموم یکی از مهمترین محورهای تهدید سلامت غذایی است که خوشبختانه معاونت غذا و دارو در ارتقای برخی شاخص‌های این حوزه عملکرد مؤثری در سال گذشته داشته است.  

دکتر محمدمهدی مجذوبی در همایش روز جهانی ایمنی غذا در دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: وقتی از مؤلفه‌های سلامت صحبت می‌کنیم به طور قطع باید نگاهی به موضوع غذا داشته باشیم و از نقش غذا در بروز بیماری‌های غیرواگیر غافل نباشیم. 

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی و محصولات فرآوری شده دو محور اصلی غذا هستند، مطرح کرد: بهداشت مواد غذایی سالانه بر سلامت میلیون‌ها نفر اثرات جدی دارد و عمدتا در کشورهایی که از نظر بهداشتی در رده‌های پایین تری هستند، بیشترین مشکلات را از ناحیه بهداشت مواد غذایی و بیماری‌های آن دارند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: سموم یکی از مهمترین محورهای تهدید سلامت غذایی است که خوشبختانه معاونت غذا و دارو در ارتقای برخی شاخص‌های این حوزه عملکرد مؤثری در سال گذشته داشته است.  

وی تصریح کرد: با رعایت دستورالعمل‌ها استفاده از قند، چربی و نمک در محصولات فرآوری شده طی پنج تا هفت سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش داشته که جای خرسندی است.

مجذوبی با اشاره به یکی از رسالت‌های دانشگاه و برخی دستگاه‌های اجرایی در راستای کنترل سلامت تولیدکننده‌های مواد غذایی تبیین کرد: با همکاری دانشگاه و دستگاه‌های متولی امر اقدامات خوبی در راستای نظارت و اعمال استانداردها بر محصولات غذایی صورت گرفته و در چند محور مهم، کیفیت و سلامت محصولات و تولیدات غذایی ارتقاء یافته است. 

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر در همدان گواهی بهداشت برای محصولات و صادرات آنها صادر می‌شود و از سال ۱۴۰۱ صدور گواهی انطباق در خود استان انجام می‌گیرد و برای نخستین بار کلیه واحدهای تحت پوشش با اقدامات نظارتی در سال گذشته مورد پایش و بررسی قرار گرفتند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دغدغه دیگر در حوزه مواد غذایی، الگوی مصرف است که تولیدکننده و عرضه کننده در آن نقش ندارند و مصرف‌کننده در آن نقش مستقیم دارد که الگوی غلط در این زمینه منجر به افزایش چاقی، بیماری‌های قلبی- عروقی، فشارخون و … می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری روز ایمنی مواد غذایی اظهار کرد: روز ایمنی مواد غذایی در سال ۲۰۱۸ توسط سازمان ملل تصویب و تأکید شده توسط همه سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل حتی کشورهای غیرعضو و مؤسسات خیریه مورد توجه باشد.

دکتر قدرت‌اله رستمی تشریح کرد: اهمیت غذا به حدی بالاست که کشورها در دو قسمت امنیت غذایی و مواد غذایی تشکل‌های رسمی و غیررسمی شکل می‌دهند و برنامه‌ریزی‌های متنوعی در جهت تولید، نظارت و پایش دارند. 

وی با بیان اینکه آسیب‌های غذایی غیرایمن به حدی است که باعث شده در جهان بسیاری از هزینه‌ها و درآمد کشورها برای پیامدها و عوارض این اتفاق صرف شود، گفت: بیش از ۲۰۰ نوع بیماری شناسایی شده که با غذای ناسالم مرتبط هستند و از هر ۱۰ نفر یک نفر در سطح جهان به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه حتی اگر ۱۰ درصد از این اتفاقات با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی ها کاهش یابد، تعداد بالایی از افراد جامعه انسانی نجات پیدا می‌کنند، مطرح کرد: شعار جهانی این روز «معیارهای استاندارد غذایی باعث نجات جان افراد است» تعیین شده چراکه غذا در واقع بعد از هوا و آب، یکی از نیازهای اساسی بشر است که دولت‌ها سیاست‌های مختلفی را در تأمین غذای سالم برنامه‌ریزی می‌کنند.‌ 

رستمی بیان کرد: برای تولید غذای سالم باید همه چرخه‌های تولید در روند درستی اقدام و عمل کنند، بشر امروزی نمی‌تواند با فعالیت‌های سنتی پاسخگوی نیاز خود باشد و نمی‌تواند با این رویکرد سلامت چرخه تولید و عرضه غذایی را تأمین کند.

وی یادآور شد: دو حلقه مهم و مؤثر در زنجیره سلامت غذا، تولید صنعتی مواد غذایی و نظارت دستگاه‌های دولتی بر چرخه تولید است که اگر رعایت شود بسیاری از مسائل و دغدغه‌های تولید و عرضه سالم مواد غذایی مرتفع می‌شود.   

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان به بخشی از عملکرد این معاونت در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: طی سال ۱۴۰۱ بازدید و پایش مراکز تولید و عرضه محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی با رشد قابل توجهی مواجه بوده به طوریکه ۱۵۳۶ بازدید در سال ۱۴۰۰ و بیش از ۲۰۰۰ مورد بازدید در سال ۱۴۰۱ از مراکز تولید و عرضه مواد غذایی صورت گرفته که نشانگر رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل‌تر است.

وی از صدور ۱۰ مورد گواهی بهداشت صادرات محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: صدور این گواهی در سال‌های گذشته در استان همدان انجام نمی‌شد اما با این اتفاق در رشد تولید و صادرات استان تأثیر بسزایی دارد. 

رستمی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰، ۱۵ مورد پروانه محصولات آرایشی بهداشتی صادر شده بود که در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ پروانه آرایشی بهداشتی صادر شده همچنین در سال ۱۴۰۰ ، ۱۷۲۲ مورد نمونه‌برداری و بررسی عدم انطباق انجام شده که در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۲۵ مورد رسید.

گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا