مصرف مواد مخدر و پیامدهای آن بر سلامت روان

اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی، عوارض جسمی و روانی بسیاری دارد و از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی به شمار می‌رود. عوارض ناشی از اعتیاد باعث رکود اجتماعی در زمینه‌‏های مختلف می‌شود و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است. اگر علل گرایش افراد به مواد مخدر بررسی و برطرف نشود، درمان جسمی و روانی نیز نتیجه بخش نخواهد بود. ریشه کن کردن اعتیاد به طور کامل امکان پذیر نیست ولی می‌توان با تلاش و تدبیر آن را کنترل کرد و با ارتقا سطح آگاهی افراد جامعه باعث پیشگیری از اعتیاد شد.

به گزارش سینا پرس فارس، لیلا رازقیان جهرمی، روانپزشک و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری امروز هجدهم خردادماه در جمع خبرنگاران در خصوص مصرف مواد مخدر گفت: اعتیاد به مواد، بیماری روانی عود کننده مزمن، توام با اختلالات انگیزشی شدید و کاهش تسلط رفتاری است که منجر به ایجاد تغییرات در شخصیت و ابتلا به اختلالات روانپزشکی می شود.

روانپزشک و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر هزینه های اقتصادی و اجتماعی گوناگونی به بیمار، خانواده و جامعه وارد می کند، تاکید کرد: افراد در صورت ابتلا به مصرف مواد و اختلالات روانپزشکی ناشی از آن، لازم است به روانپزشک و روانشناس جهت درمان مراجعه کنند.

رازقیان جهرمی در تشریح پیامدهای مصرف مواد بر سلامت روان افراد، افزود: مصرف مواد، کارکرد قسمت پاداش دهی مغز را مختل می کند و باعث می شود فرد در غیاب مصرف مواد، از چیزی لذت نبرد، همچنین مواد مخدر باعث ایجاد اضطراب در فرد مصرف کننده می شود، به طوری که فرد ممکن است علائم افزایش ضربان قلب، لرزش، تعریق، مشکل در تنفس و مواردی از این قبیل را تجربه کند.

وی یکی از عوارض مصرف مواد مخدر را ایجاد روان پریشی دانست که بیشتر در مصرف کنندگان مواد مخدر دیده می شود و افزود: در این اختلال ممکن است فرد دچار توهم و هذیان شود و واقعیت سنجی او مختل شود.

این روانپزشک تصریح کرد: مصرف مواد می تواند بر خلق فرد اثر بگذارد و فرد احساس افسردگی، خستگی و تحریک پذیری کند و حتی می تواند باعث انواع اختلالات روانپزشکی شود که این موضوع به نوع مواد مصرفی، طول مدت مصرف و علائم ژنتیکی بستگی دارد و بخشی از پیامدهای ناشی از مصرف مواد مخدر است.

رازقیان جهرمی خاطر نشان کرد: اعتیاد علاوه بر تاثیر بر فرد مصرف کننده، بر خانواده او نیز اثرات منفی می گذارد. اعتیاد باعث ایجاد حس بی اعتمادی و کاهش صمیمیت در خانواده می شود و افزود: آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد بسیار جدی و حائز اهمیت هستند. اگر فرد معتاد به خاطر ناهنجاری های رفتاری از سوی خانواده طرد شود، در جامعه نیز ممکن است به سمت بزهکاری برود. اعتیاد باعث کمرنگ شدن روابط اجتماعی فرد می شود؛ فرد معتاد اغلب مسوولیت پذیری مناسبی ندارد و این افراد در بیشتر موارد به سمت شغل های کاذب و غیرمعمول کشیده می شوند.

روانپزشک و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری در پایان یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع اعتیاد، امروزه بسیاری از پیشگامان این حیطه معتقد هستند که باید یک جنبش جهانی پیشگیری از اعتیاد راه اندازی شود؛ چرا که این موضوع یک چالش و مشکل جهانی و مرتبط با همه کشورها محسوب می شود. لازم است موضوع پیشگیری اولیه از سوء مصرف مواد جزو اولویت ها قرار گیرد و آموزش ها در این حوزه از دوران کودکی آغاز شود. در صورت ابتلا به مصرف مواد و اختلالات روانپزشکی ناشی از آن لازم است افراد به روانپزشک و روانشناس جهت درمان مراجعه کنند.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا