با اتکا به توان متخصصان داخلی تحقق یافت؛
طراحی و ساخت انواع شبیه سازهای هواپیما و وسیله نقلیه دریایی و زمینی

پژوهشگران یکی از شرکت های فناور مرکز رشد دانشگاه امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت انواع شبیه سازهای هواپیما، بالگرد و وسیله نقلیه دریایی و زمینی با کاربرد آموزشی و سرگرمی شدند.

حامد بزرگ زاده، یکی از پژوهشگران این مرکز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: عمده فعالیت این شرکت در زمینه طراحی و ساخت انواع شبیه سازهای هواپیما، بالگرد و وسیله نقلیه دریایی و زمینی با کاربرد آموزشی و سرگرمی و ساخت قطعات داخلی(Interior) هواپیمای مسافربری، طراحی و مدلسازی و ساخت قطعات و قالب های کامپوزیتی از جنس گلس، کربن و…. است.

وی با اشاره به اهمیت طراحی و ساخت انواع شبیه سازهای هواپیما، بالگردها اظهارداشت: سیمولاتورها یا شبیه سازها از جمله محصولات کمک آموزشی محسوب می شود که در همه زمینه ها مانند خودروها و هواپیما و حتی حوزه پزشکی کاربرد دارند و خطای اپراتورها را کاهش و میزان مهارت این افراد را افزایش می دهند. به عنوان مثال یک خلبان باید برای پرواز اصلی آمادگی لازم را داشته باشد. اگر او تمرین کافی در این زمینه نداشته باشد، هنگام پرواز اصلی امکان خطا و درصد حادثه آفرینی اش افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: ما اکنون در زمینه ساخت سیمولاتورهای صنایع مختلف ضعف و کمبود داریم. همچنین به دلیل اعمال تحریم ها، کشورهای پیشرو سیمیلاتورهای صنایع مختلف را در اختیار ما قرار نمی دهند. اهمیت این مساله باعث شد تا پژوهشگران این مجموعه به ساخت و تولید سیمولاتورهای آموزشی صنعت نظامی ورود پیدا کنند و در این زمینه اقداماتی انجام دهند. این شبیه سازها سطح بندی مختلفی دارند. اکنون سیمولاتورهای ساخت مجموعه ما در سطح متوسط است که امیدواریم با حمایت های دولت و ارگان های دیگر این نمونه ها ارتقا پیدا کنند.

بزرگ زاده به برخی از محصولات فناورانه این شرکت  اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: سازه کامپوزیتی شبیه ساز هلیکوپتر Bell 214یکی از محصولاتی که توسط محققان این مجموعه طراحی و ساخته شده است. این سازه با ابعاد بزرگ، وزن اندک، دقت ابعادی و مقاومت استاتیکی- دینامیکی بالا، تبدیل به نخستین نمونه علمیاتی سازه شبیه ساز ساخته شده در کشور شده است.

وی درباره مشخصات فنی این محصول اظهارداشت: قطر قسمت کروی این سازه 4/6 متر و ارتفاع آن از پلتفرم شبیه ساز 5/3 متر است. در ساخت این سازه از رزین های اپوکسی و الیاف شیشه به همراه Core Material  استفاده شده که ضمن استحکام بسیار بالا، وزن کم سازه را نیز تضمین می کند.

وی خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت  Hexa Platform، Platform، سازه کامپوزیتی و تعویض Maylar شبیه ساز هواپیمای ایران 140 نیز از دیگر پروژه هایی است که توسط محققان این شرکت به سفارش صنایع هواپیماسازی ایران(هسا) اجرا شده است. این پروژه بزرگترین پروژه ساخت سیمولاتور کشور تاکنون بوده و اولین شبیه سازی است که در آن از آینه کروی غول پیکر با تکنولوژی بالا استفاده می شود. مراحل نصب و راه اندازی و کاور مجددا آینه کروی به قطر 6 متر، نیز توسط این شرکت انجام شده است.

بزرگزاده تصریح کرد: از دیگر پروژه های انجام شده این شرکت طراحی و ساخت بازوی رباتیک با شش درجه آزادی است.  وزن بسیار کم در مقایسه با نمونه مشابه خارجی، سرعت عمل بسیار بالا، چنگک بسیارکارآمد، دسترسی به تمام نقاط فضا، شش درجه آزادی حرکت از مهمترین مشخصات این محصول محسوب می شود.

این پژوهشگر به دیگر محصولات تولید شده این مجموعه اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: همچنین با توجه به توانمندی های علمی و عملی این مجموعه، مطابق با استانداردهای اروپا موفق به طراحی و ساخت برخی از اقلام پزشکی پیشرفته شده ایم. سانتریفیوژ پزشکی از جمله این محصولات است. این دستگاه در تمامی مراکز پزشکی و آزمایشگاهی مورد استفاده بوده و کاربرد آن در تفکیک مشتقات خونی و دیگر مایعات است. کنترل سرعت بسیار دقیق و هوشمند، سرعت گردش 4 هزار دور در دقیقه، لرزش و صدای بسیار کم، قابلیت برنامه ریزی پیشرفته و امنیت بسیار بالا، از مهمترین مشخصات این دستگاه محسوب می شود.

وی افزود: فور و اینکنوباتور پزشکی نیز از دیگر محصولات تولید شده این شرکت است. کاربرد این دو دستگاه در کشت نمونه های آزمایشگاهی و استریل کردن تجهیزات و فرآورده های آزمایشگاهی است. واحد کنترل هوشمند، کنترل بسیار دقیق دما و زمان ، قابلیت برنامه ریزی نامحدود برای دوره های زمانی متناوب، قابلیت تولید در ظرفیت های گوناگون از جمله مهترین شاخصه های این محصول محسوب می شود.

وی بن ماری پزشکی را از دیگر محصولات تولیدی این شرکت عنوان کرد و در خصوص مشخصات فنی این محصول اظهارداشت: تنها راه استریل و هم دما کردن برخی از نمونه های آزمایشگاهی، غوطه وری و نگاه داری آنها درون آب در دما و زمان مشخص است، دستگاه بن ماری پزشکی این امر را محقق می سازد. واحد کنترل هوشمند، کنترل بسیار دقیق دما و زمان، قابلیت برنامه ریزی نامحدود برای دوره های زمانی متناوب، قابلیت تولید در ظرفیت های گوناگون ، دارای مخزن و درب استیل ضد زنگ از مهمترین مشخصات فنی این دستگاه محسوب می شود.

گفتگو:بیتا اکبری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا