ارتباط بین طول مدت شیردهی به نوزاد و پیشرفت تحصیلی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مادرانی که نوزادان خود را با شیر خود تغذیه می کنند، ممکن است به عملکرد بهتر فرزندانشان در امتحانات مدرسه تا سنین نوجوانی کمک کنند.

به گزارش سینا پرس فارس، در مطالعه ای که توسط محققان بریتانیا انجام شد، کودکانی که مدت طولانی‌تری از شیر مادر تغذیه می‌کردند، در مقایسه با همسالان خود که از شیر مادر تغذیه نمی‌کردند، در سن ۱۶ سالگی بیشتر به نتایج بالاتری در گواهینامه عمومی آموزش متوسطه GCSE دست یافتند.

این همبستگی حتی پس از تعدیل متغیرهایی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی و توانایی فکری والدین ادامه داشت. در واقع، پس از کنترل عوامل مخدوش کننده مهم، مدت طولانی‌تر شیردهی با بهبود متوسطی در نتایج آموزشی در سن 16 سالگی همراه بود.

به گزارش سینا پرس، این مطالعه که تقریباً 5000 کودک را شامل می شد، نشان داد شیردهی طولانی تر با نتایج آموزشی بهتر همراه بود. به عنوان مثال، پس از تعدیل کامل برای نشانگرهای اجتماعی-اقتصادی و توانایی شناختی مادر، کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده، در مقایسه با کودکانی که هرگز با شیر مادر تغذیه نشده‌اند، احتمال بیشتری وجود دارد که در آزمون‌های GCSE انگلیسی و ریاضی، نمره قبولی بالایی داشته باشند. علاوه بر این، GCSE انگلیسی (اما نه GCSE ریاضی) در مقایسه با کسانی که هرگز با شیر مادر تغذیه نشده‌اند، به‌طور متوسط، آن‌هایی که حداقل 4 ماه با شیر مادر تغذیه شده‌اند، 2 تا 3 امتیاز بالاتر از 8 امتیاز کسب کرده‌اند.

دکتر رنه پریرا-الیاس، از واحد اپیدمیولوژی ملی پری ناتال در بخش بهداشت جمعیت نافیلد، دانشگاه آکسفورد گفت: مدت زمان شیردهی با بهبود نتایج آموزشی در 16 سالگی در میان کودکان ساکن در انگلستان، پس از کنترل عوامل مخدوش کننده مهم، همراه بود.

محقق دیگر این مطالعه در یک گفتگوی خبری افزود: طبق یافته ها، میزان تاثیر شیر مادر در بهبود نتایج آموزشی در مدرسه متوسط بود و ممکن است نیاز به بررسی های بیشتر وجود داشته باشد اما در صورت امکان، تغذیه با شیر مادر باید تشویق شود، زیرا پیشرفت های بالقوه در پیشرفت تحصیلی تنها یکی از مزایای بالقوه آن است.

این محقق در پایان خاطر نشان شد: مطالعات آینده باید هم برای شرایط اجتماعی-اقتصادی (به طور جامع) و هم برای هوش عمومی مادر تنظیم شود.

این مطالعه در مجله Archives of Disease in Childhood منتشر شده است.

مترجم: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا