فضاپیمای اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی رفت

روز گذشته شرکت اسپیس ایکس موفق شد، یک ماموریت مهم با هدف ارسال تجهیزات و ادوات مورد نیاز فضانوردان مقیم ایستگاه بین المللی فضایی را با موفقیت انجام دهد. این ماموریت در تلاش های پیشین خود به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی با شکست مواجه شده بود.

به گزارش سیناپرس، روز گذشته یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس توانست فضاپیمای دراگون را در چارچوب بیست و هشتمین ماموریت خدمات تدارکاتی تجاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کند. کلیه مراحل این ماموریت به صورت پخش زنده از شبکه یوتیوب و وب سایت اختصاصی ناسا برای علاقه مندان پخش شد.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، یک موشک فالکون ۹ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا در ساعت ۱۱ و ۴۷ دقیقه صبح دیروز به وقت شرقی ایالات متحده (عصر دیروز به وقت ایران) به مدار زمین پرتاب شد. انتظار می ‌رود که این فضاپیما امروز به ایستگاه بین المللی فضایی رسیده و دراین ایستگاه پهلو بگیرد. این فضاپیما حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم محموله شامل غذا، تجهیزات و اقلام علمی مورد نیاز برای انجام  آزمایش ‌های مختلف را به ایستگاه فضایی تحویل خواهد داد.

گفتنی است، پرتاب فضاپیمای ترابری دراگون ابتدا برای سوم ژوئن برنامه ریزی شده بود، اما این ماموریت به دلیل شرایط بد جوی دو بار به تعویق افتاد.

در خاتمه باید توجه داشت شرایط جوی ناشی از وزش بادهای شدید باعث شد یک عملیات تاریخی برای اسپیس ایکس با شکست مواجه شود زیرا در روز شنبه موشک حامل فالکون ۹ اسپیس ایکس ابتدا در ساعات اولیه صبح یک مجموعه از ماهواره های استارلینک را به مدار زمین منتقل کرده و سپس با موفقیت به زمین بازگشته و روی سکوی ویژه ای فرود آمده و قرار بود همان روز ماموریت دوم خود را به انجام برساند که در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت، برای نخستین بار در تاریخ مطالعات فضایی یک موشک حامل در یک روز دو ماموریت مختلف را انجام می داد.

به گزارش سیناپرس، متاسفانه شرایط بد و نامساعد جوی باعث شد ایلان ماسک قادر به ثبت یک رکورد جدید در حوزه مطالعات فضایی نباشد. رکوردی که به نظر می رسد خیلی زود توسط وی شکسته شده و احتمالا باید در ماموریت های آتی اسپیس ایکس منتظر انجام موفق این عملیات باشیم.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا