ترسیم چشم انداز اوپک در سال ۲۰۲۴

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و اعضای وابسته این سازمان که گروهی موسوم به اوپک پلاس را تشکیل داده اند، روز یکشنبه توافق کردند سطح تولید خود را در سال آینده به 40.46 میلیون بشکه در روز تعدیل کنند.

به گزارش سیناپرس، وزرای نفت و انرژی کشورهای تولید کننده نفت در جلسه روز گذشته خود تصمیماتی برای آینده تولید نفت و قیمت جهانی این محصول در سال آینده میلادی اخذ کردند. بر این اساس، ائتلاف تولید کنندگان نفت این تصمیم را در بیانیه ای پس از سی و پنجمین نشست وزیران اوپک پلاس که اوایل روز گذشته در وین برگزار شد، اعلام کرد.

در این بیانیه، اوپک پلاس تلاش‌های خود را برای دستیابی و حفظ بازار نفت با ثبات و ارائه راهنمایی ‌های بلندمدت برای بازار، تکرار کرد.

گفتنی است در اکتبر گذشته، اوپک پلاس اهداف تولید خود را برای سال ۲۰۲۳ (بین نوامبر ۲۰۲۲ تا دسامبر ۲۰۲۳) به 41.86 میلیون بشکه در روز کاهش داد. در آوریل سال جاری، این اتحادیه کاهش تولید داوطلبانه خود را به میزان 1.66 میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

تصمیمات فوق در حالی است که آخرین تصمیم اوپک پلاس در بحبوحه کاهش قیمت نفت در هفته های اخیر اتخاذ شد. این کاهش تولید غیرمنتظره ائتلاف در اوایل آوریل قیمت نفت را به بالای 85 دلار در هر بشکه رساند، اما قیمت ها به سرعت عقب نشینی کردند و در روزهای اخیر تحت فشار ناشی از نگرانی های طولانی درباره چشم انداز اقتصادی و قیمت ها کمی بالاتر از ۷۰ دلار در هر بشکه بودند.

شرایط پیش آمده باعث شد وزرای نفت اوپک به چاره اندیشی پرداخته و پس از اعلام اوپک پلاس در روز یکشنبه، وزارت انرژی عربستان سعودی از کاهش بیشتر تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز خبر داد که از ماه ژوئیه آغاز خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، وزارت انرژی عربستان در این رابطه اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه مطابق با توافقی است که در نشست وزیران اوپک پلاس به دست آمده است. در این شرایط ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، اوپک پلاس را متهم کرده‌اند که قیمت نفت را بالا برده و با کاهش تولید خود به تورم دامن می‌زند، در حالی که اوپک پلاس تاکید کرده است که این کاهش‌ ها برای تثبیت بازار نفت انجام شده است، جایی که تقاضا در بحبوحه بدتر شدن چشم‌ انداز اقتصاد جهانی ضعیف شده است.

به گزارش سیناپرس، کشورهای اوپک پلاس روز گذشته تصمیم گرفتند نشست وزیران این گروه را هر شش ماه یکبار برگزار کنند. به این ترتیب نشست بعدی وزرای نفت و انرژی اوپک پلاس در ۲۶ نوامبر تشکیل خواهد شد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا