رپورتاژ آگهی؛
مزایده چیست و چه انواعی دارد؟

به زبان ساده، مزایده فرایندی است که کالایی به فروش گذاشته می‌شود و با دعوت از شرکت کنندگان به عنوان خریدار، قیمت‌های رقابتی اعلام و به کسی که بالاترین قیمت را اعلام کند، کالای مورد نظر فروخته می‌شود. مزایده به طرق مختلف برگزار می‌شود که هر یک از این مزایده‌ها مسیر برگزاری متفاوتی را باید طی کنند.

فروش اموال، در مزایده برای فروشنده کالا از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که می‌تواند از این طریق به سود بیشتری دست پیدا کند. همین طور اگر فروشنده کالا محکوم به پرداخت بدهی است، می‌تواند با قیمت بالاتری اموال خود را فروخته و بدهی خود را پرداخت کند. در ادامه شما را با انواع مزایده و نحوه برگزاری آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

انواع مزایده

هر کشوری مطابق با قوانینی که دارد مزایده و مناقصه را به طور مختلف برگزار می‌کند. در ایران می‌توانید در چهار نوع در مزایده سامانه ستاد الکترونیکی دولت شرکت کنید.

مزایده اختیاری

در مزایده اختیاری دستور قضایی برای فروش کالای مورد نظر وجود ندارد. صاحب کالا از روی اختیار، کالا را در مزایده به فروش می‌رساند. صاحب کالا می‌تواند سازمان‌ها و ادارات دولتی، شرکت‌های خصوصی و افراد عادی باشند که قصد دارند برخی از اموال خود را در مزایده به فروش برسانند. در این مزایده کالای مورد نظر به بالاترین قیمت پیشنهادی واگذار می‌شود. در مزایده اختیاری تنها فروشنده کالا و خریداران حضور خواهند داشت.

مزایده اجباری

در میان انواع مزایده، در مزایده اجباری صاحب کالا علیرغم میل باطنی خود، باید کالای مورد نظر را در مزایده به فروش برساند. چرا که مقام قضایی با تشخیص فروش اموال، قصد دارد تا یک پرونده حقوقی و قضایی را به پایان برساند. اموال افرادی که بدهی مالی دارند یا زوجه اقدام به توقیف اموال همسر کرده است، توسط مقام قضایی ضبط و برای پرداخت بدهی‌ها در مزایده به فروش گذاشته می‌شود. در مزایده اجباری علاوه بر فروشنده کالا و خریداران، نماینده مقام قضایی نیز در جلسه مزایده حضور خواهد داشت.

مزایده خصوصی

در این مزایده قیمت‌های پیشنهادی کاملا محرمانه است. معمولا افراد خاصی به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی در این مزایده‌ها شرکت می‌کنند. بنابراین افراد شرکت کننده در این مزایده‌ها بسیار محدود هستند و تنها افراد خاص می‌توانند در این مزایده شرکت کنند.

مزایده عمومی

در مزایده عمومی تمام روند اجرای مزایده کاملا شفاف بوده و همه افراد می‌توانند در این مزایده شرکت کنند. قیمت پیشنهادی توسط خریداران به صورت علنی اعلام و کالا به کسی که بالاترین قیمت پیشنهادی را ارائه دهد، واگذار می‌شود. در مزایده‌های عمومی خریدار و فروشنده کالا، جزو افراد عادی محسوب می‌شوند.

روند اجرای مزایده

پس از اینکه کالای مورد نظر برای مزایده مشخص شد، باید قیمت‌گذاری شود. قیمت‌گذاری از سوی صاحب کالا ارائه می‌شود، اما در برخی از موارد این کارشناس مربوطه است که قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. کسی که مزایده را برگزار می‌کند، بر اساس یک جمع‌بندی از هزینه‌ها، یک مبلغ را به عنوان مبلغ پایه برای فروش کالای مورد نظر اعلام می‌کند. خریداران واقعی باید برای خرید کالا حداکثر مبلغی که توانایی پرداخت آن را دارند اعلام کنند. بالاترین قیمت پیشنهادی، برنده مزایده می‌شود و کالا در اختیار او قرار می‌گیرد.

سپس محل اجرا و روز برگزاری مزایده مشخص و در آگهی درج می‌شود. انتشار آگهی مزایده تا روز برگزاری مزایده باید یک ماه فاصله داشته باشد. همچنین اگر مزایده به صورت عجله‌ای برگزار شود، حداقل انتشار آگهی تا روز برگزاری مزایده باید ۱۰ روز فاصله داشته باشد. آگهی در روزنامه در یک نوبت منتشر می‌شود.

اگر فروشنده کالا محکوم علیه است و نمی‌تواند در روز مزایده حاضر شود، باید یک مامور دادسرا به عنوان نماینده محکوم علیه در جلسه مزایده حضور داشته باشد و صورتجلسه را امضا کند.

پس از قبول رقم پیشنهادی از سوی خریدار، برنده مزایده باید ۱۰ درصد از مبلغ پیشنهادی را به صورت نقد در جلسه مزایده پرداخت کند. مابقی مبلغ پرداختی نیز باید تا یک ماه توسط خریدار پرداخت شود. زمانی که تمام مبلغ توسط خریدار واریز شد، مال به خریدار تسلیم می‌شود. اما اگر خریدار نتواند مابقی پول را پرداخت کند، مبلغ ابتدایی پرداختی خریدار توسط دولت ضبط و مزایده مجددا برگزار می‌شود.

اگر در مزایده اول، خریداری وجود نداشته باشد، مزایده برای بار دوم اجرا می‌شود و اگر مجددا با همان قیمت خریداری پیدا نشود، صاحب کالا باید قیمت پیشنهادی خود را پایین‌تر در نظر بگیرد.

سخن پایانی

مزایده برای کالاهای مختلف ‌برگزار می‌شود. شما می‌توانید با توجه به حرفه و کسب و کاری که دارید، در این مزایده‌ها شرکت و شانس خود را امتحان کنید. از آنجایی که مزایده در سطح کشور برگزار می‌شود، برای اطلاع از برگزاری مزایده‌ها باید به یک مرجع معتبر مراجعه کنید. سایت ارتباط گستران هزاره، به عنوان جامع‌ترین پایگاه انتشار آگهی‌های مناقصه و مزایده شناخته شده است که می‌توانید با مراجعه به این سایت، با مشخص کردن اطلاعات جزئی، در زمان کوتاهی به آگهی‌های مرتبط دسترسی پیدا کنید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا