نقش پروتئین ناشناخته در چاقی و دیابت

به گزارش سیناپرس همدان، بیش از 40 درصد از آمریکایی ها چاق محسوب می شوند و این روند همچنان رو به رشد است. درمان یا گزینه های پیشگیرانه برای چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی محدود است. این یک بار عمده مراقبت های بهداشتی ملی و سلامت عمومی است که به طور قابل توجهی خطر بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و سرطان را افزایش می دهد و با شدت کووید-19 مرتبط است.

یک تیم تحقیقاتی از دانشکده پزشکی چوبانیان و آودیسیان دانشگاه بوستون، یک مولکول سیگنالینگ قابل تبدیل به داروی جدید را شناسایی کرده است که در چاقی نقش دارد، یک پروتئین ناشناخته قبلی (MINAR2) که در سال 2020 در آزمایشگاه دانشیار آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی دکتر نادر رحیمی، کشف شد.

رحیمی، نویسنده مسئول مقاله با عنوان “غیرفعال سازی Minar2 در موش ها سیگنالینگ mTOR را بیش از حد فعال می کند و در چاقی نتیجه می دهد” و به صورت آنلاین در Molecular Metabolism منتشر شده است، گفت: این یافته می‌تواند به کشف جنبه‌های جدید در مکانیسم‌های چاقی و دیابت کمک کند، که می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید برای پیشگیری و درمان چاقی و دیابت منجر شود.

برای مطالعه نقش MINAR2 در چاقی، تیم تحقیقاتی مدل‌های حیوانی حذفی MINAR2 را تولید کردند که عملکرد آن ژن را حذف کرد. مدل‌های حیوانی با کمبود MINAR2 که با یک رژیم غذایی معمولی بدون چربی تغذیه می‌شوند نسبت توده چربی افزایش یافته را در مقایسه با مدل‌های همسان جنسی و سنی شاهد نشان دادند. هنگامی که مدل‌های حیوانی فاقد MINAR2 با رژیم غذایی پرچرب (HFD) تغذیه شدند، سریع‌تر از مدل‌های کنترل، وزن اضافه کردند و دچار چاقی با اختلال تحمل گلوکز شدند که مشخصه دیابت نوع 2 است.

محققان دریافتند که هدف پستانداران سیگنال‌دهی راپامایسین (mTOR) که متابولیسم و سایر فرآیندهای سلولی مانند تکثیر سلولی و اتوفاژی را تنظیم می‌کند در سلول‌های چربی مدل‌های حیوانی فاقد MINAR2 بیش فعال می‌شود. MINAR2 با رپتور، یک جزء خاص و ضروری mTOR کمپلکس 1 تعامل دارد و یک تنظیم کننده منفی فیزیولوژیکی سیگنالینگ mTOR است که نقش مهمی در چاقی و اختلالات متابولیک دارد.

رحیمی گفت: درمان ضد چاقی چالش برانگیز است و اکثر داروهای ضد چاقی تا به امروز کارایی ضعیف یا ناکافی با ایمنی مشکوک دارند. MINAR2 یک مولکول قابل تبدیل به روش درمان است و داروهایی که MINAR2 را هدف قرار می دهد می تواند به توسعه درمان های موثر منجر شود. کنترل چربی اضافی بدن یکی از بزرگترین چالش های علمی و پزشکی زمان ما است. تحقیقات پایه و ترجمه بیشتر در مورد MINAR2 می تواند به یک هدف درمانی امیدوارکننده برای چاقی ناشی از رژیم غذایی منجر شود.

منبع: Molecular Metabolism