در دوران بارداری از مصرف زیاد شیر خودداری کنید

پژوهش های جدید در دانشگاه اوکلند کشور نیوزلند نشان می دهد که خوردن شیر زیاد توسط مادران باردار، جنین آن ها را در خطر کمبود آهن قرار می دهد. آهن یکی از مهمترین مواد مورد نیاز بدن است که نقشی کلیدی در رشد و شکل گیری مغز انسان دارد و کمبود آهن در دوران جنینی و نوزادی سبب ایجاد عوارضی جزئی در رشد مغز می شود که این عوارض می تواند در آینده تاثیرات بسیاری در رفتار، یادگیری و هوش انسان داشته باشد.

اگر چه شیر جز منابع بسیار غنی کلسیم محسوب می شود ولی میزان آهن موجود در این ماده غذائی بسیار اندک بوده و علاوه بر آن شیر دارای قدرت سیرکنندگی نسبتا بالائی است.  این موضوع سبب می شود  مادران بارداری که  در طول روز مقدار زیادی شیر می نوشند، به نسبت سایر مادران باردار،  از منابع غذائی حاوی آهن کمتری استفاده کرده و در نتیجه خود آن ها و جنینشان دچار کمبود آهن شوند.

این پژوهش در پی اعلام وجود آمار کمبود آهن در 7 درصد از نوزادان نیوزلندی، انجام شد و پژوهشگران دریافتند مادران این نوزادان در طول دوران بارداری از حجم زیادی از شیر در طول شبانه روز استفاده کرده اند.

پروفسور کامرون گرانت  متخصص اطفال و از اعضای تیم پژوهشی فوق در این زمینه اعلام کرد: اگر چه شیر جز منابع بسیار غنی کلسیم محسوب می شود ولی میزان آهن موجود در این ماده غذائی بسیار اندک بوده و علاوه بر آن شیر دارای قدرت سیرکنندگی نسبتا بالائی است.  این موضوع سبب می شود  مادران بارداری که  در طول روز مقدار زیادی شیر می نوشند، به نسبت سایر مادران باردار،  از منابع غذائی حاوی آهن کمتری استفاده کرده و در نتیجه خود آن ها و جنینشان دچار کمبود آهن شوند.

کمبود آهن علاوه بر تاثیرات نامطلوب در رشد مغزی جنین، موجب زایمان زودرس و یا تولد نوزاد با وزن بسیار پائین می شود. کمبود آهن یکی از مهمترین عوارض شایع در بین زنان باردار و کودکان زیر 5 سال در سراسر دنیا است.

آمارهای جهانی حاکی از رشد کمبود آهن در بین مادران باردار از 3 درصد در سال 1997 به 7 درصد در سال 2009 هستند.

بر اساس این پژوهش ، نوشیدن شیر زیاد در دوران بارداری سبب بروز عارضه کمبود آهن در مادر و نوزاد شده و پزشکان توصیه می کنند که در این دوران علاوه بر دریافت منابع غذائی کافی و دربردارنده تمامی مواد مورد نیاز بدن، بهتر است مادران از شیرهای غنی شده با آهن و سایر مواد معدنی استفاده کنند.

منبع: auckland.ac.nz

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا