طرح وارنیش فلوراید برای دانش آموزان مقطع ابتدایی فارس اجرا می شود

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس، از اجرای قریب الوقوع طرح وارنیش فلوراید برای تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی استان فارس خبر داد.

به گزارش سینا پرس فارس، به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، سید کاظم حسینی در جلسه کارگروه استانی طرح وارنیش فلورایدتراپی که با حضور مسئولین دانشگاه علوم پزشکی برگزار گردید، گفت: به همت تلاش گران عرصه سلامت تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی استان خدمت وارنیش فلوراید را دریافت خواهند کرد .

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس، هدف از اجرای طرح ملی وارنیش فلوراید را پیشگیری و حفظ سلامت دهان و دندان دانست و افزود: این طرح از نیمه خرداد ماه سال جاری ویژه تمامی دانش آموزان ابتدایی آغاز می شود.

حسینی اظهار داشت: در تفاهم نامه فی مابین وزرای آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، اجرای دو مرحله ای طرح وارنیش فلوراید، در فاصله زمانی ۶ ماهه در مدارس ابتدایی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس این طرح، دانش آموزان به همراه والدین با مراجعه به پایگاه‌های سلامت وخانه های بهداشت تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت ، خدمت وارنیش فلوراید را به صورت رایگان دریافت می نمایند .

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس گفت: وارنیش فلوراید مایعی غلیظ، چسبنده و حاوی فلوراید است که استفاده از آن آسان، بدون درد، ناراحتی و بدون نیاز به بی حسی بوده و به راحتی توسط برس های یکبار مصرف بر روی دندانهای کودک مالیده می شود و یک تجربه دندانپزشکی خوشایند برای کودک محسوب می شود.

وی افزود: ابتدا دندانهای کودک تمیز و خشک می شود و سپس ماده وارنیش فلورایدتراپی با قلم مو به سطوح مختلف دندان وی مالیده می شود و این ماده وارنیش با تماس با بزاق سخت شده و به دندانها می چسبد و تا ۶ تا ۸ ساعت فلوراید آزاد می کند. فلوراید مقاومت دندان را در بردارد و از گسترش پوسیدگی جلوگیری می کند و پوسیدگی های موجود را متوقف می کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس در ادامه گفت: با وجود این که در تمام سنین می توان از اثرات پیشگیرانه وارنیش فلوراید تراپی در راستای پیشگیری از پوسیدگی بهره برد ولی بهترین زمان برای انجام و استفاده از این ماده، سنین زیر ۱۴ سال و تا زمانی که رشد دندان ها تکمیل نشده است می باشد.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا