تشخیص سرطان معده با تلفیق تصویر برداری و آنالیز پروتئین

محققان پرتغالی روشی را در تشخیص سرطان معده ابداع کردند که در آن با استفده از تصاویر دو بعدی می توانند این بیماری را تشخیص داد. قابل توجه است که عموم مردم از این مساله آگاهی ندارند که سرطان معده چهارمین سرطان رایج در سراسر جهان است .

در این روش با استفاده از تصاویر دو بعدی مقدار و محل پروتئین E-cadherin که یک پروتئین سرکوب کننده تومور است را در یک گروه سلولی می توان تشخیص داد.

لازم به ذکر است موسسه تحقیقاتی Ipatimup در شهر پورتو کشور پرتغال یکی از مهم ترین مراکز در سطح دنیا است که در رابطه با سرطان معده فعالیت های چشم گیری داشته است .  این پژوهش ها توسط خوائو سانچز و رائوکل سروکا  از موسسه پاتولوژی مولکولی و ایمونولوژی (Molecular Pathology and Immunology) زیر نظر دانشگاه پورتو (Ipatimuo) انجام گرفت.

دکتر سانچز از دانشگاه فنی لیسبون پرتغال در این رابطه توضیح می دهد که در این روش جدید ما بر روی یک پروتئین سرکوب کننده تومور به نام E-cadherin مورد آزمایش قرار گرفته است. در این آزمایش محققان با استفاده از تصاویر دو بعدی توانستند مقدار و محل پروتئین را در یک گروه سلولی تشخیص دهند.

قابل ذکر است که cadherin به یک گروه پروتئین به نام پروتئین تراپوسته ‌ای نوع 1 (type-1 transmembrane protein) گفته می شود که  نقش مهمی در چسبندگی سلول ها و تشکیل اتصالات سلول ها به بافت های بدن  بازی می کنند.

دکتر سانچز در ادامه این گزارش اعلام کرد که تشخیص تغییر ناگهانی وجود پروتئین در یک بخش آسان است اما این که این پروتئین ها  چه عملکردی را در پیش می گیرند، آسان نیست. بررسی تصاویر سلول ها که در هم پیچیده شده و غیر طبیعی به نظر برسن د، می تواند به تشخیص درست این بیماری کمک کند.  با انجام این عمل ، زمان تشخیص بیماری سرطان معده کوتاه تر شده و دقت آن نسبت به گذشته بهبود پیدا می کند .

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در ژورنال علمی مجله اروپایی ژنتیک انسانی (Human Genetics) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.