عزم روسیه برای خودکفایی فناورانه از غرب

تحریم های غرب علیه روسیه در حوزه های مختلفی اعمال شده و این موضوع پژوهش های علمی و فناورانه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به همین دلیل روسیه تلاش می کند در زمینه های مختلف به خودکفایی فناورانه رسیده و نیاز به غرب را از بین ببرد.

به گزارش سیناپرس، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای عالی امنیت روسیه اعلا کرد که این کشور تا کنون بیش از حد لازم به فناوری های کشور های غیردوست و غربی متکی بود، بنابراین روسیه باید فعالانه برای مستقل شدن در حوزه فناوری تلاش کرده و به خودکفایی برسد.

وی در این رابطه گفت: علیرغم نتایج علمی مهمی که طی سال های گذشاه توسط دانشمندان روسیه به دست آمده بود، وابستگی ما به فناوری های خارجی به طور کلی کاملاً محسوس است. بیشتر این فناوری ها از کشورهایی می آیند که در شمار دوستان ما محسوب نمی شوند. برخی از این فناوری ها حتی از کشورهایی وارد شده اند که محاصره فناوری را بر ما تحمیل کرده اند. طی یک سال گذشته برای ما دسترسی به چنین فناوری هایی یا به طور کامل قطع شده یا شرایط به دست آوردن آن ها کاملا پیچیده شده است.

مدودف در ادامه توضیحاتش افزود: برای ما بسیار مهم است که فعالانه به منظور جایگزینی تجهیزات خارجی با مشابه داخلی تلاش کنیم.

وی روز سه ‌شنبه در این رابطه خطاب به هیات رئیسه شورای علمی و آموزشی ریاست‌ جمهوری، هشدار داده و از شرکت ‌کنندگان در این جلسه خواست تا درباره اقدامات مضاعفی که ممکن است برای دستیابی به استقلال فن‌آوری لازم باشد، تلاش کنند. از جمله این اقدامات می توان به حل مشکلات مربوط به تأمین مالی، مقررات و مسئولیت‌ ها، اشاره کرد.

به گزارش سیناپرس، مدودف همچنین گفت: در شرایط فشار تحریم ها، ما باید به  تلاش خود برای جایگزینی تجهیزات خارجی با مشابه داخلی با کیفیت بالا ادامه دهیم. هدف اصلی این است که نیاز های علمی را در بحرانی ترین مناطق در کوتاه ترین زمان ممکن برآورده کنیم.

مترجم: حمید تعالی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا