آنتی بیوتیک جدید در آزمایشی علیه ذات الریه اکتسابی بیمارستانی موفق بود

به گزارش سیناپرس همدان، محققی در راتگرز که سرپرستی یک کارآزمایی را برعهده داشت، دریافت که ترکیب جدید آنتی بیوتیک سولباکتام-دورلوباکتام حداقل و همچنین بهترین درمان تایید شده در حال حاضر با پنومونی خطرناک مبارزه می کند.

این یافته ها باعث شده است که یک کمیته تخصصی، متفق القول توصیه کنند که سازمان غذا و دارو (FDA) داروی جدیدی را تأیید کند که می تواند تابستان امسال برای مبارزه با سویه پنومونی اغلب کشنده معروف به مجتمع Acinetobacter baumannii-calcoaceticus (ABC) مقاوم به کارباپنم که معمولاً در بیمارستان ها به دست می آید  در دسترس باشد.

کیت کی، رئیس بخش آلرژی، ایمونولوژی و بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی رابرت وود جانسون و اولین نویسنده گزارش کارآزمایی در بیماری‌های عفونی لانست، گفت: عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک ها یک مشکل جدی و دائمی در مراکز مراقبت های بهداشتی هستند و [مراکز کنترل بیماری] ABC را در بالاترین سطح در لیست تهدید خود قرار می دهد. در سال 2019 حدود 8500 مورد اکتسابی در بیمارستان جان 700 بیمار را گرفت و 280 میلیون دلار هزینه در بر داشت، بنابراین ما به شدت به یک درمان پیش رو مانند سولباکتام-دورلوباکتام نیاز داشتیم.

این کارآزمایی به 181 بیمار مبتلا به ABC تایید شده آزمایشگاهی ایمی پنم-سیلاستاتین داد و سپس آنها را به صورت تصادفی در درمان اضافی با سولباکتام-دورلوباکتام یا بهترین درمان موجود، آنتی بیوتیکی به نام کولیستین، قرار داد. مرگ و میر به دلایل متعدد پس از 28 روز 12 مورد از 63 (19 درصد) در گروه سولباکتام-دورلوباکتام و 20 مورد از 62 (32 درصد) در گروه کولیستین بود.

کارآزمایی به اندازه‌ای بزرگ بود که ثابت کند سولباکتام-دورلوباکتام حداقل به اندازه کولیستین از مرگ و میر جلوگیری می‌کند، اما آنقدر بزرگ نبود که برتری آن در این کارآزمایی را ثابت کند، اگرچه ممکن است در دنیای واقعی استفاده شود.

نتایج کارآزمایی ثابت کرد که سولباکتام-دورلوباکتام از یک جنبه مهم بر کولیستین ارجحیت دارد: تحمل پذیری. آسیب کلیوی، عوارض جانبی جدی و تمام عوارض جانبی مرتبط با درمان برای بیمارانی که سولباکتام-دورلوباکتام دریافت کردند به طور قابل توجهی کمتر از بیمارانی بود که کولیستین دریافت کردند.

یکی دیگر از مزایای آنتی بیوتیک جدید، دوز آن است. همه بیماران دوز تزریقی یکسانی از سولباکتام-دورلوباکتام را دریافت می کنند. از سوی دیگر، دوزهای کولیستین در این مطالعه با وزن بیمار متفاوت بود، بنابراین تجویز یا تجویز مقدار نامناسب برای ارائه دهندگان به طور قابل توجهی آسان تر است.

همانطور که از نامش پیداست، سولباکتام-دورلوباکتام دو داروی جدا و ترکیب شده است. سولباکتام از سال 1986 برای استفاده تایید شده است، اما دورلوباکتام جدید است و هنوز تاییدیه دریافت نکرده است. با این حال، ممکن است به زودی آن را دریافت کند. کمیته مشورتی داروهای ضد میکروبی FDA نتایج آزمایشی جدید را به همراه مطالعات قبلی بررسی کرد و در 17 آوریل توصیه کرد که FDA ترکیب جدید را برای درمان ABC تأیید کند.

مقامات FDA در رد چنین توصیه‌هایی آزادند، اما تقریباً همیشه از توصیه‌های کمیته‌های مشورتی، که متشکل از کارشناسان مستقل در کلاس‌های خاص بیماری و دارو هستند، پیروی می‌کنند.

کی گفت: اگر همه چیز به سرعت پیش برود، بیماران مبتلا می توانند دریافت سولباکتام-دورلوباکتام را به عنوان بخشی از مراقبت های بالینی عادی در نیمه دوم سال جاری آغاز کنند. متأسفانه، سولباکتام-دورلوباکتام آن نوع آنتی بیوتیک وسیع الطیف نیست که بتواند در درمان طیف وسیعی از عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک موثر باشد، اما در درمان این عفونت بسیار خطرناک بسیار خوب عمل کرده و این یک پیروزی قابل توجه است.

منبع: The Lancet Infectious Diseases

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا