پژوهش ها نشان می دهد؛
مثبت اندیشی حافظه را تقویت می کند

مطالعات جدید محققان نشان می دهد: تقریباً نیمی از افرادی که به اختلال شناختی خفیف مبتلا می ‌شوند، می ‌توانند مهارت‌ های شناختی طبیعی خود را بازیابی کنند، در این میان مثبت اندیشی می تواند منجر به تقویت حافظه شود.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید از محققان دانشکده بهداشت عمومی ییل نشان می ‌دهد: کسانی که مثبت فکر می ‌کنند، نسبت به کسانی که افکار منفی دارند، احتمالاً حافظه و سایر مهارت‌ های شناختی خود را بهتر حفظ و بازیابی می ‌کنند.

به گفته مؤسسه ملی سالمندی، اختلال شناختی خفیف زمانی تشخیص داده می‌شود که یک فرد مسن‌ نسبت به افراد هم سن و سال خود مشکلات بیشتری در تفکر و حافظه داشته باشد. در این میان افرادی که دارای اختلالات سلامت جسمی و روانی مانند دیابت و افسردگی هستند،  نسبت به افراد سالم ‌تر هم سن خود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ضعف حافظه هستند.

مطالعات پیشین نشان داده بود که مثبت اندیشی روند از دست دادن مهارت های شناختی و از دست دادن اعتماد به نفس به دلیل کاهش شناخت را کاهش می دهد. محققان دانشگاه ییل همچنان پیشنهاد کردند که تفکر مثبت در واقع می تواند به بهبودی از اختلال شناختی خفیف  کمک کند، این امر به ویژه در مورد کسانی که در رابطه با پیری مثبت فکر می کنند، صادق است.

مطالعه فوق شامل ۱۷۱۶ مرد و زن ۶۵ ساله و بالاتر، با میانگین سنی بین ۷۷ تا ۷۸ سال فاقد اختلال شناختی خفیف  بود. شرکت کنندگان بر اساس نتایج ارزیابی نگرش نسبت به سالمندی (یک زیر مقیاس از مقیاس اخلاقی سالمندان) به دو گروه تقسیم شدند: افراد دارای نگرش مثبت به سالمندی و آ نهایی که دارای نگرش منفی به سالمندی بودند. به عنوان مثال، از این افراد پرسیده شد که آیا با این جمله موافق یا مخالف هستند که هر چه سنم بالاتر می رود، احساس بی فایده تر شدن می کنم.  اطلاعات هر شرکت ‌کننده هر دو سال یکبار و  به مدت ۱۲ سال جمع ‌آوری شد تا تغییرات در شناخت و در نهایت بازیابی شناختی آن ها آزمایش شود.

به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعات بسیار معنی ‌دار بود و شرکت ‌کنندگانی که باورهای مثبت داشتند، صرف ‌نظر از شدت اختلال شناختی خفیف آن ها در ابتدا، بیش از ۳۰ درصد شانس بیشتری برای بهبودی نسبت به آن ‌هایی که باورهای منفی  در ذهن داشتند، برخوردار بودند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می ‌کند که نوع نگرش انسان به زندگی و به ویژه نگرش در مورد پیری اغلب از فرهنگ افراد گرفته می ‌شود.

مترجم: مولود یوسفی

منبع: psychologytoday

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا