جهشی بزرگ در ثبت داده ها بر روی دی ان ای

دانشمندان توانسته اند تا از چندی پیش داده ها را در دی ان ای ذخیره کنند ولی این امر معمولا بااستفاده از باکتری ها و سایر ارگانیزم های ساده انجام شده است. با این وجود مرکز ام آی تی به سراغ یک جهش بزرگ در این زمینه رفته است. دانشمندان این مرکز با استفاده از روش دستکاری ژنتیکی CRISPR توانسته اند تا سوابق خاصی را در سلول های دی ان ای انسان ثبت کنند که چنین امری برای نخستین بار در تاریخ بشری رخ می دهد.

متخصصان مرکز ام آی تی دریافته اند که می توانند چندین رشته آر ان ای مختلف را در پاسخ به شرایط خاصی مانند حضور یک نوع ویژه ار داروها تولید کنند.

این پژوهشگران توانسته اند تا مدار ژنتیکی ای را ایجاد کنند که می تواند هنگامی که در نزدیک یک مولکول ایمنی کلیدی قرار می گیرد، فعال شده و نوعی از جهش را ایجاد می کند که این سیستم را برای مولکول خاص کاملا قابل دسترسی قرار خواهد داد. تنها کاری که در این میان باقی می ماند این است که خاطرات را برای ترکیب بندی آن ژن ها برداشت کرد. به این ترتیب می توان برای نمونه دریافت که در تاریخچه آن سلول، التهاباتی وجود داشته است یا خیر.

این پروژه تنها به یک نوع از ورودی محدود نخواهد بود. متخصصان مرکز ام آی تی دریافته اند که می توانند چندین رشته آر ان ای مختلف را در پاسخ به شرایط خاصی مانند حضور یک نوع ویژه ار داروها تولید کنند. البته به نظر نمی رسد که به این زودی شاهد اعمال این روش ر روی انسان ها باشیم.

به این ترتیب نمی توان انتظار داشت که سوابق پزشکی شما در ژن های شما به ثبت برسند. با این وجود این روش می تواند به عنوان یک متد تحقیقاتی، بسیار مفید باشد. دانشمندان می توانند با کمک این مدل ارائه شده، فرایند رشد حیوانات از جنین تا بلوغ را به خوبی برداشت کرده و یا برای نمونه فرایند شکل گیری بیماری هایی مانند سرطان را بهتر درک کنند. به این ترتیب باید این روش را به عنوان یک سنگ بستر برای شکل دادن فناوری های پیشرفته تر نگاه کرد.

منبع: Engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا