تابستان بسیار گرمی در پیش است

جهان طی چند سال گذشته با مشکلات جدی ناشی از افزایش دمای هوا و پدیده تغییرات آب و هوایی و گرمایش مضاعف مواجه شده است و به نظر می رسد این شرایط در حال بدتر شدن بوده و کارشناسان پیش بینی می کنند تابستان پیش رو بسیار گرم تر از حد معمول باشد.

به گزارش سیناپرس، هنوز در اواسط دومین ماه از بهار در نیمکره شمالی هستیم که هوای بسیاری از مناطق جهان رو به گرم شدن گذاشته و برخی کشورهای مانند ویتنام دمای بی سابقه ای را گزارش کرده اند. در این شرایط کارشناسان آب و هوا هشدار داده اند که چنین رویدادهای شدید آب و هوایی ادامه خواهند داشت و به نظر می رسد تابستان پیش رو از حد معمول گرم تر است.

به باور کارشناسان، گرمایش جهانی هوای نامساعد را تشدید می ‌کند و مناطق مختلفی از نیمکره شمالی زمین در ماه های پیش رو شاهد موج شدید گرما خواهند بود.

در این میان مرکز ملی پیش بینی هواشناسی ویتنام اعلام کرد: دمای دمای هوا روز شنبه در این کشور به بالای ۴۴ درجه رسید که رکود سال ۲۰۱۹ را شکسته و برای میانه بهار دمایی بسیار بالا محسوب می شود.

این موج هوای گرم زندگی مردم ویتنام را مختل کرده و منجر به تعطیلی کارخانه ها شده و بر کشاورزی نیز تاثیر منفی دارد.

نگوین نگوک هوی، کارشناس تغییرات اقلیمی از هانوی، پایتخت ویتنام در این رابطه گفت: این یک رکورد نگران کننده در زمینه تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین است. من معتقدم این رکورد بارها تکرار خواهد شد و شرایط پیش رو نشان می دهد گرمایش زمین و  مدل های آب و هوایی شدید متعددی در پیش روی ما قرار دارد.

گفتنی است این موج گرما باعث مختل شدن شرایط عادی زندگی در پایتخت ویتنام شده ودر ظهر روز شنبه، مرکز شهر هانوی تقریباً خالی از سکنه بود زیرا بسیاری از مردم برای  فرار از گرما در خانه های خود باقی ماندند. متاسفانه پیش بینی می شود گرمای تابستان پیش رو بسیاری از کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده و طی روزهای گذشته بنگلادش نیز شاهد شکسته شدن رکورد دمای هوا در فصل بهار بود و هوا به گرمترین میزان ثبت شده از دهه ۶۰ میلادی تاکنون رسید.

به گزارش سیناپرس، در همین بازه زمانی، مقامات هواشناسی هند نیز گفتند که در بخش‌هایی از این کشور دمایی تقریباً سه تا چهار درجه بالاتر از حد نرمال وجود دارد. در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کنیم که گزارش اخیر هیئت بین دولتی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی هشدار داد که افزایش گرمایش جهانی خطرات متعدد و همزمانی را برای همه مردم جهان تشدید می کند.

مترجم:ندا جوادهراتی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا