روش هایی نوین برای درمان کمر درد مزمن

پس از یک کارآزمایی ابتکاری با ترکیب رویکردهای روانشناختی و فیزیکی که بیماران را قادر به مدیریت درد و حرکت کرده و در نتیجه کاهش چشمگیری در شرایط و مشکلات حرکتی مرتبط با آن ها ایجاد کرد، امید جدیدی برای درمان درد مبتلایان به کمردرد مزمن به وجود آمد.

به گزارش سیناپرس، تخمین زده می شود که حدود ۸۰ درصد از بزرگسالان در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند که شیوع آن تنها با افزایش سن افزایش می یابد. برای حدود یک چهارم افراد، این بیماری به یک بیماری مزمن خسته کننده تبدیل می شود که بیش از سه ماه طول کشیده و می تواند سال ها ادامه یابد.

یک درمان جدید به نام درمان عملکرد شناختی (CFT) در یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌ سازی و کنترل ‌شده روی تقریباً ۵۰۰ مبتلا به کمردرد مزمن در ۲۰ تمرین فیزیوتراپی مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌های این کارآزمایی نشان داد: افرادی که درمان عملکرد شناختی دریافت کردند، شامل هفت جلسه انفرادی با پزشکان آموزش دیده ویژه در طول ۱۲ هفته بود، به میزان زیادی سطح حرکت و درد را بهبود دادند که اثرات آن مدت‌ها پس از درمان ادامه یافت.

درمان عملکرد شناختی که توسط پروفسور پیتر اوسلیوان (Peter O’Sullivan) از دانشکده بهداشت پرت استرالیا ایجاد شده است، رویکردی فیزیکی و روانی داشته و درد مزمن را با ابزارهایی درمان می ‌کند تا با اطمینان شرایط خود را مدیریت کرده و ناتوانی را کاهش می ‌دهد.

اوسلیوان گفت: این درمان جدید ویژگی‌های فردی را که با کمردرد مزمن زندگی می‌ کرده است، با توجه به نگرانی‌ها و محدودیت‌های حرکتی تحت هدایت یک فیزیوتراپیست آموزش دیده، بررسی می کند. این روش با رویکردهای سنتی و غیرفعال‌تر از جمله ماساژ، دستکاری ستون فقرات، دارو و تزریق، متفاوت است زیرا فرد را مسئول وضعیت خود کرده و به او کمک می ‌کند تا عوامل مؤثر در درد خود را درک کند.

طبق مطالعه محققان دانشگاه‌های کرتین، موناش و مک‌کواری استرالیا، بیش از ۸۰ درصد بیمارانی که درمان عملکرد شناختی دریافت کردند، از نتایج آن راضی بودند و به مزایای روان‌شناختی داشتن قدرت برای حرکت با اعتماد به نفس جدید اشاره کردند.

پیتر کنت (Peter Kent) سرپرست تیم تحقیق و استادیار دانشکده بهداشت کرتین گفت: کمردرد علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است که به کاهش بهره وری کاری و بازنشستگی زودهنگام در سراسر جهان کمک می کند. این نتایج هیجان انگیز به میلیون ها نفر در سراسر جهان که به دلیل کمردرد ناتوان شده اند، امیدوارواری می بخشد. همچنین نقشه راه روشنی برای پزشکان، خدمات بهداشتی و سیاست گذاران در مورد چگونگی کاهش بار فزاینده کمردرد مزمن با رویکردی با ارزش بالا و کم خطر بر اساس بهترین شواهد علمی ارائه می دهد.

به گزارش سیناپرس، محققان بر این باورند که این رویکرد درمانی که جنبه روانشناختی بیماری مزمن و همچنین رفع مشکلات جسمی فردی را مورد بررسی قرار می ‌دهد، یک مزیت بزرگ دیگر نیز دارد و آن صرفه‌جویی در هزینه های درمانی طولانی مدت است.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا