این دارو آلزایمر حاد را درمان می کند

نتایج یک داروی ساخته شده برای آلزایمر نشان دهنده تاثیر مثبت و قابل توجه روی روند بیماری بوده و شرکت الی لیلی که این دارو را توسعه داده است در نظر دارد تا تابستان امسال مجوزهای های لازم برای ارائه این دارو در بازار را اخذ کند.

به گزارش سیناپرس، شرکت داروسازی Eli Lilly قصد دارد تا پایان ماه ژوئن درخواست تأیید کامل داروی جدید آلزایمر خود ا در سازمان غذا و داروی ایالات متحده ثبت کند.

بررسی ها نشان می دهد: این دارو که به نام دونانماب (donanemab) شناخته می شود، قادر است پلاک آمیلوئید را از مغز بیماران پاک کند. این شرکت طی بیانیه ای که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: در آزمایش های انجام شده مشخص شد، این دارو کاهش حافظه و تفکر در بیماران مبتلا به آلزایمر اولیه را تا یک سوم کاهش می دهد. مطالعات ما نشان دهنده تاثیر مناسب دارو بر روند آلزایمر بوده و حدود ۴۷ درصد از افرادی که این دارو را مصرف می ‌کردند، در مقایسه با ۲۹ درصد از بیمارانی که دارونما مصرف می‌ کردند، هیچ کاهشی در معیار کلیدی تفکر و قدرت مغز خود طی یک سال نداشتند.

دکتر دانیل اسکورونسکی، مدیر ارشد علمی و بررسی های پزشکی آزمایشگاه های این شرکت نیز طی یک بیانیه خبری گفت: ما بسیار خوشحالیم که دونانماب نتایج بالینی مثبت و با اهمیت آماری قانع‌ کننده ای برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در این کارآزمایی به همراه داشت. این اولین کارآزمایی فاز ۳ از هر داروی تحقیقاتی برای بیماری آلزایمر است که ۳۵ درصد کاهش بالینی و عملکردی را کاهش می دهد.

گفتنی است کارآزمایی داروی جدید آلزایمر شامل ۱۷۰۰ بیمار بود که سه نفر از آنها در طول مطالعه فوت کردند. دو مورد از این مرگ ‌ها به تورم مغز یا خونریزی ‌های میکروبی به نام ناهنجاری ‌های تصویربرداری مرتبط با آمیلوئید  ARIA  نسبت داده شد.

به گزارش سیناپرس، دکتر مارک مینتون، معاون رئیس گروه تحقیقات علوم اعصاب شرکت داروسازی الی لیلی، در این رابطه گفت: ما از مزایای بالینی بالقوه ای که دونانماب ممکن است ارائه دهد، مطمئن هستیم، اگرچه مانند بسیاری از درمان های موثر برای بیماری های ناتوان کننده و کشنده، خطرات مرتبطی وجود دارد که ممکن است جدی باشد. ما توجه می کنیم که این نتایج نشان می دهد:افراد در مراحل اولیه پاتولوژیک بیماری می توانند بیشترین پاسخ را به درمان هایی که آمیلوئید را هدف قرار می دهند، از خود بروز دهند.

حدود ۵۲ درصد از بیماران در کارآزمایی توانستند مصرف دارو را تا یک سال به دلیل اثربخشی آن قطع کنند. این شرکت گفت که حدود ۷۲ درصد نیز طی  یک سال و نیم تا حد زیادی بهبود یافته و دیگر نیازی به ادامه درمان نداشتند.

در این کارآزمایی، گروهی با سطوح متوسط پروتئین مغز به نام تاو ۳۵ درصد کاهش عملکرد شناختی و عملکردی داشتند. در گروه متوسط همراه با گروهی با سطوح تاو بالاتری داشتند، کاهش فوق الذکر حدود ۲۲ درصد بود.

به گزارش سیناپرس، این دسته جدید از داروها به دلیل میزان آمیلوئیدی که می توانند از مغز بیماران حذف کنند  بسیار موثر و مفید بوده و به همین دلیل شرکت سازنده به دنبال تایید سریع این دارو است.

گفتنی است این دارو یک بار در ماه به بیماران داده می شود و البته هزینه خرید آن بالا بودعه و سالانه ۲۶ هزار و ۵۰۰ دلار خرج روی دست بیماران خواهد گذاشت.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: consumer.healthday

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا