تولید محصولات بهداشتی از زغال !

محصولات متفاوتی که شرکت شما تولید میکنند از زغال تهیه میشوند اما در رده محصولات بهداشتی قرار میگیرند.همچنین  برای تقویت خاک ، آدامس زغال، لاک ناخن زغال و …..هم محصول دارید.همه اینها از زغال به دست آمده، چطور ممکن است؟

شرکت ما دانش بنیان و مستقر در پارک علم و فناوری البرز است. از سال 80 کارهای تحقیقی زیادی انجام دادم. یکی از این کارهای تحقیقی در رابطه با صنعت زغال بود که به سمت تکنولوژی ساخت کوره های زغال و سیستم های سرکه گیر ودودگیر رفتم. سرکه چوب تقریبا می شود گفت علمی است که از قدیم بود، ولی به خصوص در ایران خیلی سن زیادی ندارد. موقعی که چوب یا ضایعات سلولزی حرارت داده می شوند، یک پایه زغال می ماند و دود و گاز از چوب یا مواد سلولزی که بیرون می آید، یک مقداری در تماس با محیط های خنک یا هر چیزی می تواند رسوب کند و به صورت مایع دربیاید و کندانس بشود. آن قسمت مایع می شود سرکه چوب که ترکیبی بیش از دویست نوع ماده است.

آقای مهندس کوشا قبل ازاینکه ادامه بدهید، یک مقدارماجرا سخت شود، من مجبورم سوال هایی از شما بپرسم که ممکن است از روند گفتگو خارج شود، ولی می شود بگویید آنچه ما در اینجا داریم می بینیم محصول چوب است، اشاره کردید به سرکه چوب، یعنی در طی فرآیند تقطیر اتفاق می افتد و سرکه به دست می آید؟ ما می دانیم که چوب می سوزد و زغال می شود و بخشی هم گاز است.

ما هر سال هرس های زیادی از باغ ها، جنگل ها یا فضای سبز شهرداری می بینیم. این هرسیات می توانند در زمینه های مختلف به کار روند. یکی از همین ها تولید زغال است. صنعت زغال هم در زمینه های مختلفی استفاده می شود که یکی انرژی است و یکی استفاده برای خوراکی و پخت و پز که عرف است. ولی زمینه های دیگری هم در آن هست . موقعی که ما می خواهیم زغال تهیه کنیم، نیاز داریم به یک سیستم یا بخشی که بتواند عملیات پیرولیز را برای ما انجام دهد.

یعنی چه؟

پیرو یعنی حرارت، لیز یعنی تجزیه، یعنی تجزیه به وسیله حرارت یا شکست به وسیله حرارت. موقعی که چوب یا مواد سلولزی تحت حرارت قرار می گیرند، حرارت می تواند همراه با هوا باشد که به آن می گوییم سوختن که سوختن کامل است، اگر اکسیژن کافی باشد و اگر اکسیژن کافی نباشد، سوختن ناکامل می شود که یکسری گازهای سمی می آید و پایه زغال می ماند و یکسری خاکستر، وقتی در غیاب هوا یا اکسیژن حرارت داده می شود، به طور غیر مستقیم در محیط بسته، ما فقط به یک پایه زغال می رسیم، یعنی دیگر خاکستر تولید نمی شود.

پس در اینجا سوختن ناقص اتفاق می افتد و زغال به وجود می آید؟

ما دو روش برای تولید زغال داریم. یک روش سنتی است، یکی نیمه صنعتی و صنعتی است که نیمه صنعتی تلفیقی بین سنتی و صنعتی است .صنعتی یعنی به طور غیر مستقیم یعنی ما غیر مستقیم می آییم زغال تولید می کنیم و فقط زغال مشکی می بینیم. ولی در نیمه صنعتی وسنتی ما سفیدک هم داریم، به صورت خاکستر داریم.

برای شما اتلاف به حساب می آید ؟

بله، اتلاف به حساب می آید. ما وقتی چوب را حرارت می دهیم، اگر از آن زغال دربیاوریم، زغال پایه انرژی داریم و می توانیم از آن استفاده های مختلف کنیم. وقتی به خاکستر تبدیل می شود، می شود برای خاکستر هم یک کاربری تعریف کرد، ولی باز هم تولید زغال ارزش اقتصادی بیشتری دارد.

اشاره کردید که در این فرآیند زغال گیری صنعتی شرایطی به وجود می آید که می توانید مواد دیگری هم به دست آورید، این مواد دقیقا چه است؟

بله، در فرآیند پیرولیز موقعی که مواد سلولزی یا چوب حرارت دیده می شود، پایه زغال باقی می ماند و یکسری ترکیبات فرار از آن بیرون می آید که به صورت گاز، بخارات و دود است. بعد اگر دود، بخارات و گاز تا دمای محیط یعنی تا 20درجه سانتیگراد اگر دمای محیط را تعریف کنیم، تا آن دما ما بیاییم خنک کنیم، یکسری ترکیباتی به صورت مایع درمی آید که یک قسمتش حالت قیری دارند و یک قسمتش حالت مایع، که مایعاتش که به این ترکیب سرکه چوب می گوییم، به این ترکیب که حاوی بیش از دویست جور ماده است، سرکه چوب می گوییم. چرا سرکه چوب می گوییم؟ چون بیشترین بخش این ماده را سرکه خوراکی تشکیل می دهد که 30 تا 35 درصد است. البته ترکیب هایی دیگری مثل اسیدفرمیک، اتیل وانرال، اسانس سیب، ترکیبات دیگری هم در آن هست.یا ترکیبات فنیل پروپال که ما می توانیم از آن مواد و محصولات متنوعی بگیریم. شاخه کربن را به صورت خوشه درآوردم، شاخه کربن را بررسی می کنیم می بینیم هم آنوتروپ های مختلف، هم برای محصولاتی که از آن به دست می آید. مثلا ما گرافن داریم، در پایه کربن گرافن داریم، یا نانوتیوپ، آلوتروپ کریستالی یا شیشه ای زغال داریم که یک زغال خاص است که حالت گرافیکی و بین آن هم حالت لانه زنبوری، است یعنی ساخت مولکولیش به این شکل است، یا گرافیک داریم الماس داریم، خود زغال که خود زغال هم انواع مختلف داریم که زغال مشکی داریم، زغال سبز، زغال بریکت داریم.

چطور شما به این نتیجه رسیدید که این محصولات می تواند از دل این سیاهی زغال بیرون بیاید؟

وقتی که روی جنبه پیرولیز ضایعات کشاورزی کار کردم، با ترکیبی مواجه شدم که بیش از دویست نوع ماده داخلش وجود داشت. بعد روی آن فکر کردم و دیدم می شود لوسیون زیبایی را تولید کرد. از آنجا یک جرقه ای خورد و گفتم آیا می شود محصول دیگری از این به دست آورد.

در شرکت شما آیا گروهی از پزشکان پوست فعالیت می کنند که یکدفعه از دنیای ضایعات چوبی به لوسیون برای پوست رسیدید؟

من در طول زندگیم، از اولی که از دانشگاه بیرون آمدم، به کارهای تحقیقی علاقه داشتم. یعنی بیشتر جنبه تحقیقی داشتم. درست است که در صنعت خیلی جاها من کارخانه طراحی کردم، بخش هایی از کارخانه را ساختم یا مثلا عملا وارد صنعت شدم، ولی کار تحقیقی را کنارش ادامه دادم. مثلا در مورد صنعت نمک در سطح نانو کار کردم، در صنایع غذایی می شود گفت چند کار در آنجا انجام دادم. در لبنیات مواد شبه لبنی گندم، جو، ذرت، بلوط یا مثلا خود سویا، علاقه داشتم دنبالش می رفتم. در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی ما در اقوام خودمان چون هم پزشک متخصص پوست و هم دکتر داروساز داریم، با آنها در ارتباط هستم و اینهایی که تولید می کنیم، همه زیر نظر آنهاست.

در این فرآیند لابراتواری که معمولا برای لوازم بهداشتی انجام می شود و بعد می تواند وارد بازار شود، تست های مختلف و بعد گرفتن اعتبارنامه از مراجع ذی صلاح، اینها هنوز تبدیل به محصول نهایی نشده اند، اینها محصولات آزمایشگاهی هستند، نمونه های آزمایشگاهی هستند؟

اینها در سطح مثلا نمونه آزمایشگاهی اجرا شد، البته چند تا مثل آدامس زغال یا خمیر بوگیر دهان، البته خمیردندانش بیرون هست، ولی خمیر بوگیر دهان نیست یا آدامس زغال نیست، لاک ناخن زغال نیست، بیسکویت زغال نیست، بستنی زغال وجود ندارد.

اینها خوردنی هستند، این چیزهایی که فرمودید؟

بله، بعضی ها خوردنی هستند، بعضی ها دور ریختنی است. اصلا اینها نیست، مثلا فکر کنید داروی زنبور عسل یا مثلا کود و سم،شامپو بدن ، شامپو برای موهای معمولی نیست.

و اینها هنوز در مرز پژوهش است و تجاری نشده، شرکت دانش بنیان شما الان چه می کند؟

قابلیت تجاری شدن دارد. آنهایی که در اروپا و آمریکا، در کشورهای پیشرفته دارد فروش می رود و تولید می شود، آنها قابلیت تجاری شدن دارد والان هم سرمایه گذارهای مختلف از طریق پارک علم و فناوری معرفی شدند، قیمت های مختلفی پیشنهاد شد، در حال مذاکره هستیم. بعضی ها را هم گذاشتم برای اینکه خودم تجاری سازی کنم که الان برای مجوزش اقدام کردم ، یعنی در حال گرفتن مجوز هستم و هم اینکه حالا بعضی را ممکن است ثبت اختراع کنند، بعضی ها را نه.

یعنی اینها فعلا وارد مرحله ثبت اختراع نشده،با این حساب این شرکت، شرکت پژوهشی است؟

نه، در زمینه محصولات اصلی و جانبی، ثبت اختراع دارم.

راجع به این محصولات شما

صنایع کم کم در بازار رقابتی تکراری می شوند .اینجا نیاز به افرادی است که کارهای جدید تعریف کنند تا دوباره صنایع و تکنولوژی نو بیاورند . در زمینه زغال به خصوص صنعتی که در کشور ما از علم روز عقب ماند، خواستم بگویم که جای کار زیاد دارد، ما می توانیم تکنولوژی ها و خدمات نوین ارائه بدهیم که از حالت تکراری شدن در بازار دربیاییم و بتوانیم بهتر رقابت کنیم.

عنوان شرکت شما چیست؟

شرکت دانش بنیان درین صدف کوشا

محصولی که از اینجا بیرون می آید، در نهایت لوازم بهداشتی خواهد بود؟

در نهایت بله، لوازم آرایشی و بهداشتی است، البته ما قصد داریم یک هلدینگ بزنیم. الان شرکتی که زدیم شرکت محدود است، ولی قرار است این شرکت را تبدیل به هلدینگ کنیم.

این دانش بنیان شدن مجموعه شما چه مزیتی به شما می دهد؟

با دانش بنیان شدن بالاخره یکسری رسیدگی هایی وجود دارد که انجام می شود. مثلا از طرف معاونت محترم ریاست جمهوری یا جوایزی که می دهند یا تشویق هایی که می کنند، یا مکاتبات اداری، بروکراسی را مثلا تسهیل می کنند. اینها خوب است. تا جایی که به مادیات زیاد ربط پیدا نکند، می شود از این تسهیلات استفاده کرد. ولی وقتی بحث مادیات می آید، آن موقع شرایط تغییر می کند. مثلا یکسری مشکلات پیش می آید که شاید بعضی از ما نتوانیم از عهده اش بربیاییم و استفاده کنیم.

این وفق دادن با شرایط موجود می تواند منجر به بقای شما شود، یعنی شما از این وضعیتی که دارید مطمئنید، جدول زمانبندی مشخصی دارید که بر اساس آن تا زمان مشخصی وارد بازار شوید؟

بله، ما برنامه زمانبندی می گذاریم، ولی درست است یکسری بروکراسی های اداری را تسهیل می کنند، که از طرف معاونت محترم ریاست جمهوری درخواست داده ایم که به ما خیلی برسند، یعنی واقعا موقعی که نیاز داریم، نیازمان رفع نمی شود. یعنی فرض کنید در یک برهه ما نیاز یا به تسهیلات داریم یا به رسیدگی مقاماتی داریم که در دانش بنیان دست اندرکار هستند و رسیدگی انجام نمی شود، یا خیلی کند پیش می رود. مثلا من الان نیاز دارم، نگاه می کنم مثلا یک سال دیگر تازه می روند به سمت اینکه چند درصدی می خواهند تسهیلات بدهند، یا یکسری رسیدگی انجام بدهند.

امیدوارم در این مسیری که پیش می روید، موفق باشید.اما به نظر شما شرکت دانش بنیان یعنی چه؟

اساس و پایه شرکت دانش بنیان بر دانش و علم است،  یعنی کسانی که وارد این مجموعه می شوند. به طور مثال من بر اساس طراحی، بر اساس خدمات، آن چیزهایی که باید باشد، براساس پایه اصول مهندسی و علمی طرحم را بنا می کنم و می سازم. این طور نیست که فرض کنم بروم یک چیز من درآوردی بسازم و تحویل جامعه دهم.

با این حساب یک شرکت شیرینی پزی هم می تواند یک شرکت دانش بنیان باشد؟

بله، می تواند باشد، به صورتی شرکت دانش بنیان درست است که اصولش به صورت علم و دانش است، ولی این تعریف اصولی اش است. ولی برای درست کردن شرکت دانش بنیان ما می آییم می بینیم چه نیازی از جامعه برطرف می کند، آیا صنعتش زیاد تکراری است، پارامترهای دیگر هم کنارش می گذاریم، یک چارچوبی تعریف می کنند و شرکت دانش بنیان می شود.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا