تاثیر قابل توجه بی تحرکی در بزرگ شدن قلب نوجوانان

محققین در پژوهشهای اخیر به این نتیجه دست یافتند که در نوجوانان، زمان بی تحرکی ممکن است اندازه قلب را سه برابر بیشتر از فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید افزایش دهد. محققان ارتباط زمان بی تحرکی، فعالیت بدنی سبک و فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید را با ساختار و عملکرد قلب بررسی کردند.

به گزارش سینا پرس فارس، بر اساس مقاله ای که در مجله پزشکی و علوم ورزشی اسکاندیناوی منتشر شده است، در نوجوانان، زمان کم تحرکی ممکن است اندازه قلب را سه برابر بیشتر از فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید افزایش دهد. این مطالعه با همکاری دانشگاه بریستول در بریتانیا، دانشگاه اکستر در بریتانیا و دانشگاه فنلاند شرقی انجام شد.

گزارش ها و دستورالعمل های اخیر سازمان بهداشت جهانی اشاره می کند که بیش از 80 درصد از نوجوانان در سراسر جهان فعالیت بدنی کافی در روز ندارند. عدم تحرک بدنی با چندین بیماری غیرواگیر در بزرگسالان مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و سرطان مرتبط است.

در جمعیت اطفال، اکثر مطالعات رفتار حرکتی بر تأثیر رفتار بی تحرک و فعالیت بدنی بر سلامت قلبی متابولیک متمرکز شده است که شامل فشار خون، مقاومت به انسولین، چربی خون و شاخص توده بدنی است. به دلیل کمبود رفتار حرکتی اندازه‌گیری‌شده با دستگاه و ارزیابی اکوکاردیوگرافی در جمعیت کودکان، شکافی در دانش در مورد تأثیر زمان بی‌تحرکی و فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید بر ساختار و عملکرد قلب در جمعیت‌های بزرگ نوجوان وجود دارد. توده بطن چپ بالاتر، که نشان دهنده بزرگ شدن یا هیپرتروفی شدن قلب است و کاهش عملکرد بطن چپ که نشان دهنده کاهش عملکرد قلب است، ممکن است در ترکیب یا به طور مستقل منجر به افزایش خطر نارسایی قلبی، انفارکتوس میوکارد، سکته مغزی و مرگ زودرس قلبی عروقی شود.

مطالعه حاضر که از داده‌های مطالعه دانشگاه بریستول در کودکان دهه 90 استفاده کرد، شامل 530 نوجوان 17 ساله بود که اندازه‌گیری کامل توده چربی، توده عضلانی، گلوکز، لیپیدها، یک نشانگر التهاب، انسولین، وضعیت سیگار کشیدن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی، اندازه‌گیری عملکرد و ساختار قلب اکوکاردیوگرافی و اندازه‌گیری زمان بی‌حرکتی، فعالیت بدنی سبک و فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید بر اساس شتاب‌سنج را داشتند.

به گزارش سینا پرس فارس، در این مطالعه جدید، به طور متوسط، نوجوانان تقریباً 8 ساعت در روز را بدون تحرک و حدود 49 دقیقه در روز را در فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید سپری کردند. مشاهده شد که هم زمان بی تحرکی و هم فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید با افزایش توده بطن چپ مرتبط است. با این حال، افزایش توده قلبی (3.8 g/m2.7) مرتبط با زمان بی تحرکی سه برابر بیشتر از افزایش توده قلبی (1.2 گرم در متر مربع) مرتبط با فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید بود. این یافته در نوجوانان صرف نظر از وضعیت چاقی آنها، یعنی در میان نوجوانانی که وزن طبیعی داشتند و افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق بودند، مشاهده شد. نکته مهم این است که فعالیت بدنی سبک با افزایش توده قلبی همراه نیست، اما با عملکرد قلب بهتر تخمین زده شده از عملکرد دیاستولیک بطن چپ مرتبط است.

اندرو آگباجه، پزشک و اپیدمیولوژیست بالینی در دانشگاه فنلاند شرقی می‌گوید “این شواهد جدید دانش ما را در مورد اثرات نامطلوب زمان بی تحرکی بر سلامت قلب گسترش می دهد”. در میان بزرگسالان شناخته شده است که افزایش 5 گرم در متر مربع در توده قلبی ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی و مرگ را 7 تا 20٪ افزایش دهد. فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید نیز قلب را اندکی بزرگ می کند، اما با توجه به چندین مزیت دیگر ورزش متوسط ​​تا شدید، یک عارضه جانبی منفی قابل قبول به نظر می رسد. از این رو، کارشناسان بهداشت عمومی، سیاست گذاران سلامت، مدیران دبیرستان ها و معلمان، متخصصان اطفال و مراقبان تشویق می‌شوند تا مشارکت نوجوانان را در فعالیت بدنی تسهیل کنند تا قلب سالمی داشته باشند.
مترجم: فتانه حق پرست
منبع: Science

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا