ترکیب آنتی بیوتیک و اسیدهای چرب کلید شکست ابرباکتری ها است

نتایج یک مطالعه جدید مبتنی بر سلول نشان می‌دهد: تجویز بیوتین یا مهار کننده ‌های اسید چرب همراه با آنتی ‌بیوتیک کولیستین به بازیابی اثربخشی آنتی‌ بیوتیک در برابر باکتری‌های مقاوم کمک می‌کند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات انجام شده روی موش‌ ها نشان می دهد: ترکیب نوعی آنتی بیوتیک با اسیدهای چرب می تواند با موفقیت عفونت ‌های مقاوم به کولیستین را درمان کند. این کشف مهم، گامی بلند در مسیر مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی محسوب می شود که رفته رفته به اصلی ترین معضل بهداشتی در بسیاری از جوامع تبدیل شده است.

باید در نظر داشت که آنتی بیوتیک های فوق قدرتمند راه حل نهایی پزشکان برای مقابله با عفونت ها بوده و تنها زمانی برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند که سایر روش های درمانی شکست خورده و آنتی بیوتیک های معمولی قادر به مهار بیماری نباشند.

در این میان افزایش مقاومت در برابر آنتی بیوتیک از سوی باکتری کولیستین یک نگرانیجدی  برای سلامت عمومی محسوب شده و شناسایی آنتی بیوتیک های جدید با اثربخشی در برابر پاتوژن های مقاوم به چند دارو نیز موضوع چالش برانگیز دیگری است که پژوهشگران با آن مواجه می شوند. به گزارش سیناپرس، این امر به ویژه برای باکتری های گرم منفی که به طور فزاینده ای در برابر اکثر آنتی بیوتیک ها مقاوم بوده و دارای غشای خارجی غیرقابل نفوذ هستند که به عنوان مانعی در برابر آنتی بیوتیک ها عمل می کند، نگران کننده است.

طی این مطالعات جدید، دکتر اریک براون و همکارانش دریافتند که ترکیب کولیستین با دارو هایی که تولید بیوتین (ویتامین B)  یا اسید های چرب را مهار می کنند، باکتری های مقاوم را نسبت به اثرات درمانی کولیستین در کشت های سلولی ضعیف و آسیب پذیر می کند. در مطالعات درمانی مشخص شد، این ترکیب باعث کاهش میزان اجزای لیپیدی در باکتری ها می شود که بلوک های سازنده مهمی برای غشای باکتری ها هستند.

به گزارش سیناپرس، محققان این تیم مطالعات در آزمایش های خود نشان می ‌دهند که درمان مبتنی بر  ترکیب یک مهارکننده اسید چرب و کولیستین برای مقابله با عفونت ‌های کلبسیلا پنومونیه و عفونت‌ های اشریشیاکلی مقاوم به کولیستین در موش‌ ها مؤثر است.

پژوهشگران همچنین طی مطالعات جدید خود اعلام کردند: نتایج آن ها ممکن است پیامد هایی مثبت برای مقاومت ضد میکروبی داشته باشد. با این حال، باید توجه داشت که طی این مطالعات تنها مجموعه کوچکی از داروها در ترکیب با کولیستین مورد آزمایش قرار گرفتند و تحقیقات بیشتری برای ارزیابی سایر ترکیبات دارویی بالقوه نیاز است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Microbiology منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.

منبع: natureasia