نژادپرستی باید به عنوان یک موضوع بهداشت عمومی دیده شود

شبکه ای از سازمان های بهداشتی اروپایی و نمایندگان پارلمان از کمیسیون اروپا می خواهند که نژادپرستی را به صراحت به عنوان یک عامل کلیدی که می تواند بر سلامت مردم تأثیر منفی بگذارد به رسمیت بشناسد و این موضوع را برای تأمین بودجه تحقیقاتی در اولویت قرار دهد.

به گزارش سینا پرس فارس، سارا حامد، جامعه‌شناس دانشگاه اوپسالا در سوئد که در مورد نژادپرستی در مراقبت‌های بهداشتی تحقیق می‌کند، گفت: زمان آن فرا رسیده است نژادپرستی باید به عنوان یک موضوع بهداشت عمومی دیده شود.

حدود 30 سازمان و 3 عضو پارلمان اروپا بیانیه ای را به کمیسیون اروپا امضا کردند که در 19 آوریل در لوکزامبورگ ارائه شد و خواستار نام بردن نژادپرستی به عنوان یک عامل تعیین کننده سلامت در اسناد قانونگذاری و سیاست شدند.

ریموند جمن، مدیر ارشد سیاست برابری سلامت در اتحادیه بهداشت عمومی اروپا مستقر در بروکسل، می‌گوید: این بیانیه را در نشست سالانه پلت فرم سیاست سلامت اتحادیه اروپا، به صورت یک پورتال ارتباطی آنلاین برای گروه های علاقه مند به سلامت (انجمنی از سازمان‌های غیرانتفاعی متمرکز بر سلامت عمومی) ارائه کرد. این بیانیه خواستار افزایش حمایت کمیسیون از جمع آوری داده ها و تحقیقات با هدف بررسی و رسیدگی به آسیب های ناشی از نژادپرستی برای سلامتی است.

بنابراین گزارش، در سال 2022، مجله پزشکی The Lancet یک سری مقاله منتشر کرد که نژادپرستی و تبعیض را به نابرابری های بهداشتی مستند به طور گسترده در کشورهای سراسر جهان مرتبط می کند. این مجموعه راه‌های مختلفی را که تبعیض می‌تواند به سلامت آسیب برساند، به‌عنوان مثال با محدود کردن دسترسی به محیط‌های زندگی سالم و مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا، و با کمک به پاسخ‌های استرس در بدن، برجسته کرد.

اما بیشتر مطالعات در مورد تأثیرات نژادپرستی بر سلامتی در ایالات متحده انجام شده است. برخلاف ایالات متحده و بریتانیا، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به طور معمول داده‌های بهداشتی یا سایر داده‌های تفکیک شده بر اساس نژاد و قومیت را جمع‌آوری نمی‌کنند، که انجام چنین تحقیقاتی را به چالش می‌کشد.

حامد می‌گوید: تامین مالی برای پروژه‌های مربوط به نژادپرستی – به طور کلی و در مراقبت‌های بهداشتی – در اولویت نیست. بسیاری از محققان در تأمین بودجه با مشکل مواجه شده‌اند.در نتیجه، او می‌گوید که او و سایر محققان رشته‌اش اغلب در مورد ذکر کلمه نژادپرستی در طرح‌های تحقیقاتی خود دوبار فکر می‌کنند، زیرا نگران هستند که این موضوع به شانس آنها برای دریافت بودجه آسیب برساند. تحقیقاتی که او و همکارانش در مورد نژادپرستی در مراقبت‌های بهداشتی سوئد انجام دادند، به عنوان بخشی از یک فراخوان خاص از سوی شورای تحقیقات سوئد برای پروژه‌های نژادپرستی و تبعیض تامین شد. او می گوید: ما خوش شانس بودیم.

به گزارش سینا پرس فارس، جمن می گوید که ضد نژادپرستی باید به عنوان بخشی از سیاست های بهداشتی اتحادیه اروپا در نظر گرفته شود. اتحادیه اروپا 5.3 میلیارد یورو (5.8 میلیارد دلار آمریکا) را به یک برنامه هفت ساله بهداشت عمومی به نام EU4Health اختصاص داده است، اما او اشاره می کند که نه نژادپرستی و نه تبعیض در مقررات اتحادیه اروپا که این برنامه را در سال 2021 ایجاد کرد، ذکر نشده است. او و همکارانش در اتحادیه بهداشت عمومی اروپا از اولویت بندی بیشتر و صریح تر این موضوعات به عنوان بخشی از مشاوره عمومی برای برنامه کاری 2024 برنامه حمایت می کنند.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: Nature

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا