گزارش ویدئوئی از پل نامرئی در هلند

بر اساس قوانین محافظتی میراث فرهنگی ؛ آثار و ابنیه تاریخی دارای حریم خاصی هستند که بر اساس آن تا میزان مشخص شده ای در حاشیه این ابنیه نمی توان آثار وسازه هایی ساخت که منظر بنا را تحت تاثیر قرار دهد . این موضوع سبب شد که مهندسان هلندی برای ساخت پل مورد نظر خود بر روی رودخانه ای که در حریم قلعه ای باستانی قرار داشت ، از تکنیک ویژه ای بهره ببرند که در آن پل ساخته شده ، در داخل رود مخفی بوده و حالت نامرئی دارد .

کسانی که از روی این پل عبور می کنند احساس گذشتن از میان آب را دارند و نمای ایجاد شده از بیرون نیز تداعی کننده داستان معجزه  موسی پیامبر است . این پل در روستایی کوچک به نام هالسترن در کشور هلند قرار دارد  . جنس این پل عجیب از چوب است و با استفاده از تکنیک های امروزی ، سطح خارجی آن را با فویل ضد آب پوشانده اند و سطح آب رودخانه مماس با سطح لبه پل است .

البته سطح پائین پل بالاتر از کف رودخانه قرار دارد و پل هیچگاه  نقش یک سد را بر روی آب رود ایفا نمی کند و آب به راحتی امکان عبور از زیر آن را دارد ولی به هر حال همین سطح بالای تماس آب با پل نیز می تواند فشاری آن چنان زیاد تولید کند که حتی سازه های قوی تر را در هم بشکند و به همین دلیل طراحان این پل چوبی تمامی محاسبات لازم را انجام داده اند تا این پل از استحکام کافی برخوردار باشد . نام اصلی این پل ، پل RO&AD است که بر گرفته شده از نام شرکت طراح و سازنده این پل است . جنس بدنه پل ، از جنس چوب مخصوصی است که با استفاده از فن آوری های روز دنیا در برابر فشار ، رطوبت و تجزیه دارای مقاوت بالایی است .

طراحی این پل به صورتی انجام شد که گویی راهی باریک از میان رود در برابر عابران گشوده شده تا آن ها بتوانند از میان آب بگذرند . شاید به همین دلیل است که پس از ساخته شدن پل هیچ کس از نام اصلی آن استفاده نکرد و همه آن را با نام پل حضرت موسی ( ع) خواندند .  آوازه شهرت این پل عجیب و غریب رفته رفته  به حدی زیاد شد که امروزه در کنار قلعه باستانی ، یکی از جاذبه های اصلی گردشگری منطقه هالسترن به شمار می رود و بسیاری از گردشگران تنها برای دیدن این پل و گذشتن از روی آن به این منطقه سفر می کنند .

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا