‌آغاز به کار مرکز مطالعات عمیق فضایی در چین

چین طی سال های اخیر گام های بلندی در راستای پیشبرد مطالعات فضایی برداشته است و این کشور که تا پیش از قرن بیست و یکم در معادلات فضایی بین المللی جایگاهی نداشت، در حال حاضر یکی از پیشروترین فناوری های این حوزه را در اختیار دارد. در همین راستا آژانس فضایی چین در حال احداث یک مرکز بسیار پیشرفته مطالعات عمیق فضایی است.

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی چین اعلام کرد، در نظر دارد یک مرکز تحقیقات عمیق فضایی در شهر ونچانگ (Wenchang) واقع در شمال شرقی استان هاینان افتتاح کند. بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، توافقنامه همکاری استراتژیک و ساخت یک مرکز علمی در ونچانگ در هفته جاری توسط آژانس فضایی و آزمایشگاه تحقیقات عمیق فضایی در شرق چین امضا شد.

کارشناسان معتقدند: به لطف پایگاه منابع متنوع بندر آزاد تجاری هاینان، این مرکز جدید می تواند پتانسیل زیادی در ارتقای همکاری های بین المللی در راستای مطالعه و اکتشاف مناطق بسیار دور دست کهکشانی داشته باشد.

به گفته آژانس فضایی چین، اهداف کلیدی این مرکز مطالعاتی شامل شناسایی و معرفی فن آوری های مدرن و جذب فعال متخصصان حرفه ای برای توسعه صنعت هوا- فضایی است. این مرکز برای ترویج ماموریت ها و اهداف بسیار مهم و حساس مانند تعمیر و نگهداری فضاپیما های بزرگ و برنامه های اکتشاف ماه و سایر سیارات طراحی شده است.

گفتنی است، استان هاینان نقش مهمی در توسعه و پیشبرد مطالعات فضایی چین ایفا کرده و ساخت این مرکز جدید نیز برای توسعه صنعت فضایی چین ضروری است. منطقه ونچانگ، در شمال شرقی جزیره ای واقع شده که یکی از چهار سایت پرتاب فضایی چین به شمار رفته و تنها مکانی در این کشور است که شرایط فنی آن اجازه پرتاب راکت های فوق سنگین CZ-7A (Chang Zheng 7A) را می دهد.

به گزارش سیناپرس، این راکت های فضایی، طولانی‌ترین راکت های آژانس فضایی چین محسوب شده و ۶۰ متر و ۷۰ سانتیمتر طول دارند.برای درک اهمیت این مرکز فضایی کافی است توجه داشته باشیم که طراحی ملی پنج فضاپیمای باری بدون سرنشین Tianzhou، ماژول هسته ایستگاه مداری Tianhe و ماژول های آزمایشگاهی Wentian و Mengtian  در این مرکز انجام شده و علاوه بر این  کاوشگر مریخ نورد Tianwen-1 و فضاپیمای اکتشافی ماه نورد بدون سرنشین Chang’e-5 از سایت پرتاب هاینان به فضا پرتاب شدند. علاوه بر این، آژانس فضایی چین تاکنون ده ها مامواره مختلف را این استان به مدار زمین منتقل کرده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا