وزارت علوم بیشتر حال و هوای سیاسی دارد تا علمی

محمدمهدی زاهدی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به عوامل موثر در شتاب رشد علمی کشور، اظهار کرد: عوامل مختلفی در کاهش سرعت رشد علمی کشور موثر بوده است. یکی از این عوامل که ما به عنوان یک ناظر بیرونی مشاهده می کنیم این است که وزارت علوم بیش از اینکه حال و هوای علمی داشته باشد، حال و هوای سیاسی دارد. یعنی در انتخاب رییس و معاونان دانشگاه ها و نیز مدیریت دانشگاه ها، رویکردهای سیاسی بر رویکردهای علمی می چربد. البته من نمی گویم که این افراد، آدم های علمی نیستند بلکه معتقدم رویکردها سیاسی است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: وقتی رویکرد وزارت علوم سیاسی باشد و این رویکرد به بدنه دانشگاه ها منتقل شود، جاذبه لازم برای رشد علمی از دست می رود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل کاهش رشد علمی کشور می تواند این باشد که با وجود تصریح قوانین مبنی بر اختصاص 3 درصد تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش تا پایان برنامه پنجم، این موضوع محقق نشده است و این بودجه به طور متوسط حدود 0.5 درصد بوده است.

زاهدی تصریح کرد: کمبود بودجه پژوهشی سبب می شود که بودجه کافی به دانشگاه ها تزریق نشود و یا قراردادهای خوبی میان صنعت و دانشگاه منعقد نگردد. در این صورت بودجه پژوهشی در راستای رفع نیازهای کشور هزینه نمی شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از پذیرش برخی از دانشجویان دکتری بدون در نظر گرفتن معیارهای علمی، گفت: شمار دانشجویان دکترای ما ظرف چند سال گذشته 2-3 برابر شده است. شاید انتظار بر این بود که با افزایش 2-3 برابری شمار دانشجویان دکترا، رشد علمی کشور شتاب بگیرد. اما وقتی به عمق مساله نگاه می کنیم، می بینیم که در خیلی از جاها پذیرش دانشجویان دکترا بر اساس معیارها و ملاک های علمی نبوده است. وقتی پذیرش بر اساس ملاک ها و معیارهای علمی نباشد، این افراد نمی توانند سهمی در توسعه علمی کشور داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما نباید دلخوش باشیم که چه مقدار دانشجوی دکترا داریم بلکه باید ببینیم تعداد دانشجویان دکترا چه سهمی در شتاب علمی کشور دارد؟ این یکی از نقاط ضعف است که ما از وزارت علوم می خواهیم در این زمینه به صورت قوی ورود پیدا کند و تا می تواند جلوی چنین پدیده ای را بگیرد.

زاهدی با اشاره به لزوم تجهیز و بازسازی امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها، تصریح کرد: باید پذیرفت که یک سری از امکانات و تجهیزات در دانشگاه های کشور، قدیمی و فرسوده شده است. اینها باید بازسازی و به روز شود. این موضوع هم می تواند به شتاب علمی کشور کمک کند.

شاید انتظار بر این بود که با افزایش 2-3 برابری شمار دانشجویان دکترا، رشد علمی کشور شتاب بگیرد. اما وقتی به عمق مساله نگاه می کنیم، می بینیم که در خیلی از جاها پذیرش دانشجویان دکترا بر اساس معیارها و ملاک های علمی نبوده است

وی متذکر شد: در فضای سیاسی و فرهنگی به وجود آمده، کسی قدردان بسیاری از همان بچه هایی که در پیشرفت و رشد علمی کشور مشارکت داشتند، نیست. بنابراین نوعی دلسردی در این عزیزان ایجاد شده است. در حالی که ما باید خودمان را مدیون این افراد بدانیم و آنها را تحت پوشش حمایت های مادی و معنوی که از تحقیقات به عمل می آید، قرار دهیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ایجاد فرصت های مطالعاتی در داخل صنعت کشور و نیز، اعزام دانشجویان دکترا و استادان دانشگاه به سفرهای علمی به ویژه برخی از کنفرانس های علمی خارج از کشور را در شتاب بخشیدن به رشد علمی، موثر دانست.

زاهدی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر اینکه با گذشت 5 ماه از سال، تخصیص مناسبی از بودجه یک درصدی پژوهش صورت نگرفته است، گفت: هنوز زود است که بخواهیم وارد این بحث شویم. ما حتما از حدود آذرماه از دولت می خواهیم که عملکرد خود را در این زمینه به ما اعلام کند.  

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا