پزوهشگران موفق شدند؛
با این روش درمانی جدید، سلول های سرطانی آب می روند

پژوهشگران در مطالعات جدید خود روشی غیرتهاجمی برای خلاص شدن از شر تومورهای سرطانی کشف کردند. این تحقیقات راهی را برای استفاده از خون خود فرد برای جداسازی سلول های مهاجم سرطانی شناسایی کرد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشگاه نورث وسترن دریافتند :روش موسوم به سلول درمانی اقتباسی می‌تواند به هدف قرار دادن و از بین بردن تومورهای صعب العلاج کمک کند. این روش جدید همچنین به بیماران جایگزینی مناسب برای گزینه های سخت پرتودرمانی و شیمی درمانی می دهد.

گفتنی است این تکنیک بر اساس یک روش نوظهور در درمان سرطان به نام سلول درمانی ارائه شده است. این درمان از سلول های ایمنی تومور فرد استفاده می کند و به درمان سرطان هایی مانند ملانوم پیشرفته کمک کرده است.

شانا او کلی (Shana O. Kelley) محقق دانشگاه نورث وسترن و پژوهشگر ارشد این مطالعه، در رابطه با روش فوق می گوید: ما سؤالاتی در مورد این که آیا سلول های ایمنی که وارد تومور می شوند دوباره بیرون می آیند یا خیر و آیا می توان آنها را در جریان خون پیدا کرد، مطرح کردیم. ما نمی ‌دانستیم که آیا می‌ توانیم آنها را پیدا کرده و مطالعه کنیم یا نه هر چند این امر بدیهی است که مطمئناً، آن ها در خون وجود دارند. این اولین بار است که این سلول ها در این زمینه مورد مطالعه قرار می گیرند.

تحقیقات قبلی این تیم، سلول ‌های ایمنی موش ‌ها را گرفته و از آن ‌ها برای کوچک کردن چشمگیر تومورها استفاده کردند. روش جدید با جداسازی و تکثیر لنفوسیت‌های نفوذ کننده تومور که با سرطان مبارزه می ‌کنند، عمل می‌ کند. این فرآیند ۴۰۰ درصد سلول‌ های بیشتری را نسبت به روش ‌های دیگر دسته ‌بندی، برداشت و بازیابی کرده و واکنش ضد سرطانی را در بیماران قوی ‌تر کرد.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که سلول های نفوذ کننده تومور در سرطان پوست ملانوما یافت شده اند. با این حال، برداشتن تومورها برای برداشت این سلول ‌ها می‌تواند برای بیماران خطرناک باشد و به همین دلیل ایده مطالعه کنونی زمانی مطرح شد که دانشمندان احتمال وجود لنفوسیت ‌های نفوذ کننده تومور در سایر نقاط بدن را در نظر گرفتند.

طی این تحقیقات، پژوهشگران لنفوسیت ‌هایی شبیه TIL به نام لنفوسیت ‌های واکنش ‌دهنده به تومور را در گردش در خون حیوانات پیدا کردند، اما مشخص نبود که آیا این نوع از سلول ها در تخریب سلول ‌های سرطانی به خوبی کار می ‌کنند یا خیر. یافته های این تیم مطالعاتی نشان داد که استفاده از این سلول ها برای از بین بردن سلول های سرطانی کارآمد است.

آزمایش های انجام شده نشان داد لنفوسیت ‌های واکنش‌ دهنده تومور در گردش، با درگیر کردن آنها در نبرد مستقیم با سلول ‌های تومور مبارزه کردند. آنها نه تنها بر روی مدل‌ های ملانوما، بلکه بر روی مدل‌ های شبیه‌سازی سرطان روده، ریه و پستان نیز به خوبی عمل کردند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

مترجم: ندا جوادهراتی