سعدی را بیشتر به مردم معرفی کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه شاید به اندازه‌ای که اشعار سعدی در عالم فراگیر است در میان مردم خودمان فراگیر نیست، از رسانه‌ها خواست تا طی این ایام بیش از پیش به شخصیت سعدی و آثار وی بپردازند.

به گزارش سینا پرس فارس، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، 30 فروردین در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به در پیش‌رو بودن سالروز بزرگداشت سعدی گفت: در تقویم کشورمان اول اردیبهشت‌ماه به نام روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.
وی با تأکید بر اینکه باید مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی، عرفانی و حکمی که در اشعار و نثر سعدی وجود دارد،‌ را درک کنیم، افزود:‌ در بین شعرای بزرگ ایران زمین نظیر فردوسی، مولانا و حافظ که هر کدام در قله ادب پارسی قرار دارند، به سعدی می‌رسیم که اشعار و حکایت‌های آن سرشار از حکمت و عرفان است.
قانعی با بیان اینکه شاید به اندازه‌ای که اشعار سعدی در عالم فراگیر است در میان مردم خودمان فراگیر نیست، خواستار توجه به این مسئله شد و افزود: جا دارد که بیش از پیش هم به شخصیت سعدی و هم آثار ایشان بپردازیم و مردم را بیشتر با نثر اجتماعی گلستان و مثنوی‌های پر از داستان‌های حماسی، عاشقانه و حکمت‌آمیز آشنا کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه سخنان خود با تصریح اینکه تلاش داریم تا شخصیت‌های بزرگی که هویت‌بخش سرزمین ما هستند مانند سعدی و حافظ را به خوبی معرفی کنیم، گفت: در همین راستا اتاق فکری برای بزرگداشت روز سعدی تشکیل شد و در آن رویکرد اصلی ما عمومی‌سازی پرداختن به شخصیت سعدی و آثار وی بوده است.
وی با یادآوری اینکه برای بزرگداشت برنامه‌های روز سعدی دستگاه‌های فرهنگی دیگری نیز همکاری و مشارکت دارند، گفت: امسال به دلیل اینکه اول اردیبهشت‌ماه مصادف با ایام عید فطر است، به همین دلیل بنا بر این شد که هفته فرهنگی و هنری سعدی را طرح‌ریزی کنیم و طی یک هفته برنامه‌های متنوعی در راستای بزرگداشت شیخ اجل در سطح استان برگزار کنیم.
قانعی با تصریح اینکه امسال علاوه بر اجرای برنامه‌های رایج سال‌های گذشته در بزرگداشت سعدی، یکسری برنامه‌های ابتکاری را هم اجرا خواهیم کرد، گفت: به عنوان مثال یکی از این برنامه‌های در نظر گرفته پویش استفاده از ظرفیت گرافیست‌های مطرح کشوری برای طراحی پوستر یادروز سعدی بوده است که در این راستا حدود 12 نفر از گرافیست‌های مطرح کشور در این پویش از یک ماه پیش با ما همراه شدند.
مدیرکل ارشاد فارس از رسانه‌ها خواست تا طی این ایام بیش از پیش به شخصیت سعدی و آثار وی بپردازند و سپس افزود: هر کدام از اشعار و داستان‌های گلستان و بوستان سعدی نکاتی درباره فضای کنونی جامعه امروز در بردارد و پرداختن به هنر فضای جامعه را تلطیف می‌کند.
وی در پایان یادآور شد: امسال بر خلاف سال‌های گذشته مراسم اصلی بزرگداشت یاد روز سعدی را در اختتامیه هفته بزرگداشت برگزار خواهیم کرد و بناست یکی از وزرای کشورمان در این برنامه سخنرانی کند.

اعلام برنامه‌های یادروز بزرگداشت سعدی در فارس
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در تشریح برنامه‌های یادروز بزرگداشت سعدی گفت: برنامه‌های اصلی بزرگداشت سعدی در سال جاری طی یک هفته اجرا خواهد شد.
به گزارش سینا پرس فارس، غلامرضا خوش‌اقبال، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، 30 فروردین در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه برنامه‌های بزرگداشت سعدی در سال جاری طی یک هفته اجرا خواهند شد، گفت: البته برخی از این برنامه‌ها از روزهای پایانی فروردین‌ماه آغاز شده‌اند.
وی از برگزاری مراسم گلباران آرامگاه سعدی در روز پنج‌شنبه، 31 فروردین از ساعت 9:30 با حضور جمعی از مسئولان استان خبر داد و افزود:‌ نشست علمی یادروز سعدی در تاریخ 4 اردیبهشت‌ماه جاری از ساعت 9 تا 13 با عنوان «بر خوان دوست» و با موضوعات ادبی و داستان‌نویسی معاصر ایران و همچنین اختصاصی سعدی با حضور اساتید و پژوهشگرانی چون مصطفی مستور، رضا امیرخانی، مجید قیومی، امین فقیری، ابوتراب خسروی، محمد کشاورز، اکبر صحرایی، احمد اکبرپور، مرجان فولادوند، اصغر دادبه، سیروس شمیسا، جواد بشری، نوشین، افشین وفایی، یلدا آرزمی و فرح نیازکار در تالار آرامگاه سعدی برگزار خواهد شد.
خوش‌اقبال با بیان اینکه همزمان با ایام بزرگداشت سعدی مراسم رونمایی از ارکستر بزرگ فارس از ساعت 19 روز 6 اردیبهشت‌ماه در آرامگاه سعدی برگزار خواهد شد، افزود: مراسم بزرگداشت یادروز سعدی در تاریخ 8 اردیبهشت‌ماه جاری از ساعت 19 با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، وزیر ارشاد، شهردار شیراز و سایر مسئولان فرهنگی استان در آرامگاه سعدی برگزار خواهد شد که پایان‌بخش این مراسم نیز اجرای موسیقی زنده خواهد بود.
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از برگزاری جشنواره طراحی پوستر سعدی خبر داد و گفت: ‌این حرکت با تمرکز بر طراحی پوستر یادروز سعدی از 15 فروردین‌ماه در سطح استان‌ها آغاز شده است که در آن از ظرفیت طراحان برجسته سراسر کشور استفاده شده است.
وی، برگزاری نمایشگاه نقاشی خط با موضوع سعدی طی روزهای 4 تا 10 اردیبهشت‌ماه جاری در اداره‌کل ارشاد فارس، چاپ مجموعه بیست و نهمین دفتر سعدی‌شناسی به‌همت مرکز سعدی‌شناسی، تهیه فیلم برنامه‌های یادروز سعدی، برگزاری پویش سعدی‌خوانی در سراسر استان فارس طی بازه زمانی 15 فروردین تا روز شیراز، اجرای پویش سعدی‌خوانی باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان فارس طی بازه زمانی اول تا 15 اردیبهشت‌ماه و برنامه تحفه روزگار به‌منظور بزرگداشت سعدی در سطح شهرستان‌های استان طی بازه زمانی اول تا 15 اردیبهشت‌ماه را از دیگر برنامه‌های این ایام اعلام کرد.

انتهای پیام

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا