پژوهش ها ثابت کرد؛
بدنی سالم با ذهنی آرام

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در یک مطالعه جدید به بررسی این ایده که بدن و ذهن به طور جدایی ناپذیر در هم تنیده شده اند، پرداختند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی نشان داد: بخش ‌هایی از مغز که در ناحیه حرکتی قرار دارند به شبکه ‌هایی متصل هستند که در تفکر، برنامه ‌ریزی و کنترل عملکردهای غیرارادی بدن مانند فشار خون و ضربان قلب نقش دارند. نتایج این مطالعه، نشان دهنده پیوند واقعی بین بدن و ذهن هستند.

یافته ها می ‌توانند به این سوالات که چرا اضطراب باعث عدم تعادل و تلو تلو خوردن افراد می شود یا چرا افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، دید مثبت تری نسبت به زندگی دارند، پاسخ دهند.

دانشمندان توضیح داده اند: افرادی که مدیتیشن می ‌کنند، می‌ گویند که با آرام کردن بدن، مثلاً با انجام تمرینات تنفسی، ذهن نیز آرام می شود؛ با این حال تاکنون شواهد علمی زیادی برای توضیح نحوه عملکرد این تمرینات وجود نداشت.

حدود هشتاد سال پیش، یک محقق مغز و اعصاب به نام ویلدر پنفیلد، دریافت: تحریک یک نوار باریک از بافت در هر نیمکره مغز منجر به انقباض قسمت ‌های خاصی از بدن می شود. علاوه بر این، او کشف کرد که نواحی کنترلی در مغز به همان ترتیبی که قسمت ‌های بدن را هدایت می ‌کنند، در مغز چیده شده ‌اند.

پژوهشگران، برای این مطالعه، اسکن های مغزی fMRI هفت بزرگسال سالم را مطالعه و نقشه های مغزی جداگانه ای را برای هر یک از آنها طراحی کردند. سپس، نتایج خود را با مجموعه داده بزرگی که حاوی اسکن مغز 50000 نفر است، مقایسه کردند.

دانشمندان، در کمال تعجب متوجه شدند: نقشه پنفیلد کاملاً درست نیست. کنترل پاها، دست ها و صورت در همان نقاطی قرار داشت که پنفیلد شناسایی کرده بود؛ اما در میان این سه ناحیه کلیدی، سه ناحیه دیگر مشاهده شد که هرچند در قسمت حرکتی مغز قرار داشتند، به طور مستقیم با حرکت، مرتبط نبودند.

به گزارش سیناپرس،این مناطق، لاغرتر از نواحی حرکتی مغز بودند و اتصالات زیادی به یکدیگر و به سایر بخش های مغز که مسئول تفکر، برنامه ریزی، درد و کنترل اندام ها و عملکردهای داخلی مانند فشار خون و ضربان قلب هستند، داشتند. آزمایش ‌های تصویربرداری بیشتر، نشان داد که این نواحی نه در حین حرکت، بلکه زمانی که فرد به حرکت کردن فکر می‌ کند، فعال می ‌شوند.

پژوهشگران، این شبکه جدید را شبکه کنش جسمی (بدن) – شناختی (ذهن) یا SCAN نامگذاری کرده اند.یافته های تحقیقاتی در مجله Nature منتشر شده اند.

مترجم: سنا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا