شهروندی چه کشورهایی خریدنی است؟

طی سال های اخیر نوعی صنعت جهانی جدید ظهور کرده و کشورها شانس خرید سکونت یا شهروندی را به افراد داده اند. این برنامه های اقتصادی به خارجی ها اجازه می دهد به طور قانونی اجازه شهروندی یا سکونت را در ازای سرمایه گذاری قابل توجهی خریداری کنند.

صندوق بین المللی پول رشد سریع این رویه را گزارش کرده و اعلام کرده که در شرایط ژئوسیاسی کنونی مردم به دنبال "بهشت های سیاسی و اقتصادی امن" هستند.

این برنامه ها علی رغم شکوفایی اخیرشان، دهه هاست در چندین کشور اجرا می شوند و جزیره سنت کیتس و نویس از سال 1984 این برنامه را در دستور کار داشته است.

جدول ارائه شده در این گزارش، وضعیت فروش شهروندی را در سطح جهانی نشان می دهد. این جدول عنوان می کند در حالی که این پدیده مختص اروپایی و جزایر کارائیب است، چنین برنامه ایی در کانادا، ایالات متحده، استرالیا، سنگاپور و نیوزلند نیز وجود دارد.

در بخش فوقانی جدول کشورهایی به چشم می خورند که برنامه "شهروندی اقتصادی" را ارائه می دهند و این طرح پس از یک بازه کیفی کوتاه، شهروندی را به فرد اعطا می کند. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، گرچه بسیاری از این برنامه ها مدتی است اجرا می شود، اخیرا رشد چشمگیری داشته اند.

در این میان؛ ارزان ترین انتخاب مربوط به کشور دومنیکاست که با سرمایه گذاری 100 هزار دلاری و یک مصاحبه شخصی می توان شهروند آن کشور شد.

طی سال های اخیر نوعی صنعت جهانی جدید ظهور کرده و کشورها شانس خرید سکونت یا شهروندی را به افراد داده اند.

مابقی جدول به برنامه های سکونت در سراسر دنیا اختصاص داده شده است. بسیاری از این برنامه ها سال هاست که توسط کشورهای بزرگ اروپایی اجرا شده و ایالات متحده و انگلستان از دهه 1990 نظام هایی را برای اجرای آن ها به کار برده اند.

چرا کشورها چنین برنامه هایی را اجرا می کنند؟

گشودن شهروندی به روی ملیت های خارجی می تواند موجب ترغیب سرمایه گذاری های قابل توجه در یک کشور شود. به طور مثال، در سنت کیتس و نویس، در سال 2013 میزان پولی که از برنامه اقتصادی شهروندی به بخش دولتی سرازیر شد، حدود 25 درصد رشد ناخالص داخلی این کشور بود.

دستاوردهای مشابهی در جزایر کارائیب و فراتر از آن نیز خاصل شده اند. در سال 2014، شرکت برنامه ریزی سکونت و شهروندی "هنری و شرکا" تخمین زد که سرمایه گذاران سالی 2 میلیارد دلار را در سراسر دنیا خرج می کنند.

کشورهای اروپایی هم از چنین برنامه هایی منفعت می برند و این برنامه در سال 2014 در پرتغال معادل 13 درصد جریان های پولی صندوق بین المللی پول به این کشور، برایش درآمد داشت.

چرا مردم شهروندی را می خرند؟

سرمایه گذاران خارجی مزیت های زیادی از خرید اجازه نامه شهروندی یا سکونت می برند. توانایی سفر دائمی خانواده ها به کشورهایی مانند امریکا، انگلستان یا استرالیا مزیت بزرگی به شما می آید و آن ها می توانند بدون ویزا به در این کشورها مسافرت کنند. این موضوع به ویژه برای تعدادی از کشورهای اروپایی صدق می کند.

با این حال، دسترسی روزافزون و بدون ویزا به این کشورها نگرانی هایی را درباره شفافیت و همچنین امنیت جهانی به وجود آورده است. همچنین این خطر وجود دارد که کشورها به جریان سرمایه ناشی از این برنامه ها بیش از حد وابسته شوند.

 

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا