رپوتاژ آگهی؛
شیرآلات اهرمی یا کلاسیک

منظور از شیرآلات کلاسیک چیست؟ شیرآلات اهرمی کدام‌اند و چه تفاوتی با شیر مخلوط‌های قدیمی‌تر دارند؟ شیر اهرمی بهتر است یا کلاسیک؟ کدام یک از این شیرآلات برای آشپزخانه، روشویی، حمام و سرویس بهداشتی مناسب‌اند؟ سوالات مطرح شده، از مهم‌ترین پرسش‌هایی هستند که در هنگام انتخاب شیرآلات بهداشتی مطرح می‌شوند. جهت پاسخ به این پرسش‌ها در ابتدا به معرفی شیرهای کلاسیک و اهرمی پرداخته و سپس آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

شیرآلات کلاسیک

شیرآلات کلاسیک را می‌توان به طور خلاصه همان شیرهایی دانست که دارای دو عدد دستگیره پیچی در طرفین بوده و به واسطه چرخاندن این دستگیره‌ها می‌توان جریان خروج آب گرم و سرد را کنترل کرد. به طور معمول دسته مربوط به آب سرد با رنگ آبی و آب گرم با رنگ قرمز نشانه‌گذاری می‌شود؛ برای تنظیم دما و شدت آب خروجی باید هر دو دستگیره را به اندازه کافی چرخاند. این شیرآلات با پسوند مخلوط نیز خوانده می‌شوند و قدیمی‌ترین محصول حوزه خود محسوب می‌گردند.

شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی به مراتب جدیدتر از شیرآلات کلاسیک هستند و یک دستگیره اهرمی دارند؛ با بالا بردن این دسته، آب، جریان می‌یابد و برای تنظیم میزان گرمی و سردی آب باید دستگیره را به سمت چپ و راست جا به جا نمود. گاهی اوقات از این شیرآلات، تحت عنوان شیرهای کارتریجی نیز یاد می‌شود؛ زیرا برخلاف شیرآلات کلاسیک که دارای واشر هستند، در ساختار شیرآلات اهرمی، کارتریج یا دیسک به کار رفته است.

شایان ذکر است که کارتریج شیرهای اهرمی در سایزهای مختلف (معمولاً 25 تا 45 میلیمتری) موجود است و هر چه اندازه آنان بیشتر باشد، شدت و سرعت خروج آب، بالاتر خواهد بود.

به طور کلی شیرآلات اهرمی، اجزای بیشتر و ساختار پیچیده‌تری دارند. همچنین زیباتر بوده و از طول عمر بالایی برخوردار می‌باشند؛ البته کیفیت هر نوع شیر تحت تاثیر درجه مرغوبیت قطعات مختلف، روش ساخت و اعتبار برند آن قرار دارد.

مقایسه کامل شیرآلات اهرمی و کلاسیک

در حالت کلی استفاده از شیرآلات اهرمی، راحت تر از شیرآلات کلاسیک است؛ زیرا همان طور که پیشتر توضیح داده شد، برای خروج آب از شیر، کافی است، دسته اهرمی شکل را با فشار اندکی بالا ببریم؛ در صورت نیاز به آب گرم یا سرد نیز چرخاندن دسته اهرمی، بسیار سریع و آسان انجام می شود؛ اما برای استفاده از شیر مخلوط باید دستگیره‌های مربوطه چندین بار چرخانده شوند؛ این کار نه تنها اندکی وقت‌گیر است، بلکه باعث هدر رفتن مقداری آب نیز خواهد شد.

در ادامه به منظور روشن‌تر شدن مبحث مقایسه شیر اهرمی و کلاسیک، مهم‌ترین مزایا و معایب هر کدام از این محصولات را بیان می‌کنیم.

مزایای شیرآلات کلاسیک

شاید مهم‌ترین مزیت شیر کلاسیک، این است که نسبت به شیر اهرمی، قیمت مناسب‌تری دارد؛ البته قیمت شیرآلات سوای از کلاسیک یا اهرمی بودن، تا حد زیادی تحت تاثیر فاکتورهایی مثل محل تولید، برند سازنده، کیفیت قطعات به کار رفته و نحوه آبکاری شیر قرار دارد؛ اما در حالت کلی شیرهای مخلوط، مقرون به صرفه‌ترین گروه شیرآلات به شمار می‌روند.

علاوه بر آنچه گفته شد، شیرهای کلاسیک، قدیمی‌تر بوده و ظاهری سنتی را تداعی می‌کنند؛ به همین دلیل برخی افراد آنها را بیش از شیرهای اهرمی می‌پسندند؛ همچنین برای عده‌ای از مردم، کار با شیر مخلوط، آسان‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا سال‌ها از آن استفاده کرده و به سبک کار آن عادت دارند.

معایب شیرآلات کلاسیک

هر چند که واشر شیرآلات کلاسیک، قابل تعمیر بوده و این ویژگی از جمله مزایای آنان محسوب می‌گردد اما وجود همین واشر باعث می‌شود که شیر کلاسیک در مقایسه با شیر اهرمی، دوام کمتری داشته باشد.

در حالت کلی، نصب شیر کلاسیک، مشکل‌تر است؛ همچنین این شیرها نسبت به همتایان اهرمی خود، فضای بیشتری اشغال می‌کنند؛ علاوه بر این کنترل شدت آب خروجی و تنظیم دمای آن در شیرآلات کلاسیک، مشکل‌تر است.

مزایای شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی از نظر کنترل فشار و دمای آب، همچنین نحوه قطع و وصل جریان خروجی آب، در نقطه مقابل شیرهای کلاسیک قرار دارند؛ در واقع عملکرد آسان‌تر و صرفه جویی در مصرف آب، مهم‌ترین مزایای شیر اهرمی به شمار می‌روند؛ به علاوه، این لوازم از طراحی مدرن برخوردار بوده، ظاهر شکیل‌تر و تنوع بالاتری دارند.

شیرآلات اهرمی، راحت‌تر نصب شده و فضای کمتری را به خود اختصاص می‌دهند؛ به همین دلیل، نمونه‌های مخصوص ظرفشویی آنها، ظاهری بهتری به آشپزخانه می‌بخشند؛ علاوه بر این با کمک شیر اهرمی، امکان شستن همه قسمت‌های سینک به آسانی فراهم می‌شود.

همان گونه که پیشتر گفته شد، شیرهای اهرمی، به جای واشر، کارتریج دارند؛ همین مسئله از خرابی زود هنگام آنها جلوگیری می‌کند و خیال مصرف کنندگان را از داشتن یک محصول با دوام آسوده می‌نماید.

علاوه بر موارد بالا، امکان قطع کردن سریع جریان آب یکی از اصلی‌ترین مزایای شیر اهرمی حمام است؛ این مسئله در مورد شیرآلات سرویس بهداشتی و شیرآلات ظرفشویی نیز صدق می‌کند و این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد که مانع از هدررفت آب شوند.

معایب شیرآلات اهرمی

علی رغم همه مزایای شیرآلات اهرمی، این لوازم ممکن است، معایبی نیز داشته باشند؛ به عنوان مثال گاهی اوقات، دسته شیر خیلی سفت می‌شود؛ به نحوی که حرکت دادن آن مشکل است.

همان طور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد، از دیدگاه برخی افراد، تنظیم آب گرم و سرد با شیر اهرمی، اندکی مشکل است؛ علاوه بر این بعضی وقت‌ها شدت خروج جریان آب در این شیرها، مورد پسند مردم واقع نمی گردد.

شیرآلات اهرمی بخریم یا کلاسیک؟

همان گونه که در مقاله نیز توضیح داده شد، به طور کلی شیرآلات اهرمی، جدیدتر، زیباتر، بادوام‌تر و باکیفیت‌تر هستند، همچنین عملکرد بهتری از خود نشان داده و در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌کنند؛ اما در عوض شیرهای کلاسیک، قیمت مناسب‌تری دارند. با این حال هنوز هم ممکن است، برخی افراد در خصوص خرید شیر اهرمی یا کلاسیک، مردد باشند.

در یک پاسخ کلی می‌توان گفت که اگر بودجه کافی در اختیار دارید، بهتر است، به سراغ شیرآلات اهرمی بروید؛ مگر این که به خاطر سبک دکوراسیون ساختمان یا سلیقه خاص خود، ظاهر شیرآلات کلاسیک را بیشتر بپسندید. همچنین اگر بودجه کافی ندارید، می‌توانید، شیر کلاسیک با برند معتبر را انتخاب کنید.

در صورتی که قصد دارید، برای بخش‌های مختلف ساختمان، شیر بهداشتی تهیه کنید اما هزینه چند عدد شیر اهرمی، برایتان سنگین است، پیشنهاد می‌کنیم، حتی‌الامکان برای حمام از این محصول استفاده کنید؛ پس از آن ظرفشویی، سرویس بهداشتی و روشویی به ترتیب در اولویت انتخاب شیرآلات اهرمی قرار دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا