سامانه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان دانا در جلسه هیات‌دولت معرفی شد

ربیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، در جلسه هیات‌دولت، ضمن معرفی فعالیت‌های موسسه در سطح ملی و بین‌المللی، اهداف و قابلیت‌های شبکه علمی‌اجتماعی سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) را معرفی کرد.

احمد فاضل‌زاده روز یکشنبه هیات دولت گفت: جامعه هدف سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) اساتید، محققان و دانشجویان و دانش پزوهان کشورهای اسلامی هستند و حداقل مخاطب این درگاه در سطح ملی و کشورهای اسلامی به ترتیب یک و پنج میلیون نفر هستند.

رییس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اظهار داشت: فعالیت های مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیات‌وزیران و شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی پایش، ارزیابی و رصد علمی و فناوری کشور، منطقه، کشورهای اسلامی و جهان است. این مؤسسه بر اساس تصویب چهارمین نشست آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در سال ۱۳۸۷ فعالیت رسمی خود را در سطح کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی آغاز کرد.

وی گفت: بر اساس داده های پایگاه وب آو ساینس (WoS) در سال ۲۰۲۲ تعداد پژوهشگران و تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران به ترتیب ۲۰ و ۱۸.۵ درصد از تعداد پژوهشگران و تولیدات علمی کشورهای اسلامی بوده است. همچنین جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۱.۲۴ درصد از تعداد پژوهشگران جهان حدود ۲ درصد تولیدات علمی کشورهای جهان را دارد. بر اساس داده های موسسه در سال ۲۰۲۲ تعداد پژوهشگران علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر در کشور قریب به ۴۰۰ هزار نفر است.

رییس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام در معرفی سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) دو موضوع را تشرح کرد؛ اول ضرورت ایجاد و دوم قابلیت ها و ظرفیت های ملی و بین المللی که ایجاد خواهد شد.

وی گفت:‌ سامانه دانا با اهداف ذیل تشکیل می‌شود؛ ایجاد شبکه علمی – اجتماعی کشور های اسلامی، ارتقای دیپلماسی علمی-فناوری میان دانشمندان جهان اسلام، مرجعیت علمی و فناوری در سطح کشورهای اسلامی، تعیین شناسه محققان ISC-ID، شناسایی محققان و پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور، شناسایی محققان و پژوهشگران کشورهای اسلامی، افزایش رویت پذیری پژوهشگران، یافتن فرد متخصص و صاحب نظر جهت ارجاع نیازها و اولویت های تحقیقاتی شرکت های دانش بنیان، صنایع خصوصی، دولتی و دستگاه های دولتی و ارتباط نظام مند سامانه (دانا) با سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان).

فاضل‌زاده گفت: تعریف و تخصیص یک شناسه مشخص برای محققان در سطح ملی و بین المللی تحت عنوان ISC-ID در سامانه دانا گامی مهم برای رصد فعالیت های محققان در کشورهای اسلامی است. یقینا راه اندازی سامانه (دانا) موجب ارتقای وب سنجی و رتبه بندی مؤسسه و کشور خواهد شد.

تاسیس سامانه های نان و دانا جزو افتخارات دولت سیزدهم است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در جلسه هیات دولت گفت: در دولت سیزدهم از توسعه ماموریت ها و فعالیت های مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام مورد حمایت شده است. این موسسه علاوه بر پایش و رصد فعالیت دانشگاه ها و موسسات پژوهش و فناوری و پژوهشگران کشور به عنوان یک مؤسسه فراملی در راستای تحقق مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری در سطح ملی و بین المللی به ویژه کشورهای اسلامی ایفای نقش می کند.

محمدعلی زلفی‌گل ادامه داد: تاسیس دو سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) و درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) جزو افتخارات دولت مردمی سیزدهم آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی است و در تاریخ کشور ثبت می‌شود.

رئیس‌جمهور نیز پس از ارائه گزارش توسط رئیس مؤسسه و توضیحات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: علم و فناوری زیر بنای اقتدار و مبنای دولت حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی از فعالیت های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام جهت برنامه ریزی و راه اندازی درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) در سطح ملی و بین المللی به ویژه کشورهای اسلامی تقدیر کرد و از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواست از فعالیت های پژوهشگران و فناورانی که در راستای نیازهای کشور گام بر می دارند، بیشتر حمایت کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا