سامانه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان دانا در جلسه هیات‌دولت معرفی شد

ربیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، در جلسه هیات‌دولت، ضمن معرفی فعالیت‌های موسسه در سطح ملی و بین‌المللی، اهداف و قابلیت‌های شبکه علمی‌اجتماعی سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) را معرفی کرد.

احمد فاضل‌زاده روز یکشنبه هیات دولت گفت: جامعه هدف سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) اساتید، محققان و دانشجویان و دانش پزوهان کشورهای اسلامی هستند و حداقل مخاطب این درگاه در سطح ملی و کشورهای اسلامی به ترتیب یک و پنج میلیون نفر هستند.

رییس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اظهار داشت: فعالیت های مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیات‌وزیران و شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی پایش، ارزیابی و رصد علمی و فناوری کشور، منطقه، کشورهای اسلامی و جهان است. این مؤسسه بر اساس تصویب چهارمین نشست آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در سال ۱۳۸۷ فعالیت رسمی خود را در سطح کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی آغاز کرد.

وی گفت: بر اساس داده های پایگاه وب آو ساینس (WoS) در سال ۲۰۲۲ تعداد پژوهشگران و تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران به ترتیب ۲۰ و ۱۸.۵ درصد از تعداد پژوهشگران و تولیدات علمی کشورهای اسلامی بوده است. همچنین جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۱.۲۴ درصد از تعداد پژوهشگران جهان حدود ۲ درصد تولیدات علمی کشورهای جهان را دارد. بر اساس داده های موسسه در سال ۲۰۲۲ تعداد پژوهشگران علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر در کشور قریب به ۴۰۰ هزار نفر است.

رییس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام در معرفی سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) دو موضوع را تشرح کرد؛ اول ضرورت ایجاد و دوم قابلیت ها و ظرفیت های ملی و بین المللی که ایجاد خواهد شد.

وی گفت:‌ سامانه دانا با اهداف ذیل تشکیل می‌شود؛ ایجاد شبکه علمی – اجتماعی کشور های اسلامی، ارتقای دیپلماسی علمی-فناوری میان دانشمندان جهان اسلام، مرجعیت علمی و فناوری در سطح کشورهای اسلامی، تعیین شناسه محققان ISC-ID، شناسایی محققان و پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور، شناسایی محققان و پژوهشگران کشورهای اسلامی، افزایش رویت پذیری پژوهشگران، یافتن فرد متخصص و صاحب نظر جهت ارجاع نیازها و اولویت های تحقیقاتی شرکت های دانش بنیان، صنایع خصوصی، دولتی و دستگاه های دولتی و ارتباط نظام مند سامانه (دانا) با سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان).

فاضل‌زاده گفت: تعریف و تخصیص یک شناسه مشخص برای محققان در سطح ملی و بین المللی تحت عنوان ISC-ID در سامانه دانا گامی مهم برای رصد فعالیت های محققان در کشورهای اسلامی است. یقینا راه اندازی سامانه (دانا) موجب ارتقای وب سنجی و رتبه بندی مؤسسه و کشور خواهد شد.

تاسیس سامانه های نان و دانا جزو افتخارات دولت سیزدهم است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در جلسه هیات دولت گفت: در دولت سیزدهم از توسعه ماموریت ها و فعالیت های مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام مورد حمایت شده است. این موسسه علاوه بر پایش و رصد فعالیت دانشگاه ها و موسسات پژوهش و فناوری و پژوهشگران کشور به عنوان یک مؤسسه فراملی در راستای تحقق مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری در سطح ملی و بین المللی به ویژه کشورهای اسلامی ایفای نقش می کند.

محمدعلی زلفی‌گل ادامه داد: تاسیس دو سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) و درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) جزو افتخارات دولت مردمی سیزدهم آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی است و در تاریخ کشور ثبت می‌شود.

رئیس‌جمهور نیز پس از ارائه گزارش توسط رئیس مؤسسه و توضیحات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: علم و فناوری زیر بنای اقتدار و مبنای دولت حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی از فعالیت های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام جهت برنامه ریزی و راه اندازی درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) در سطح ملی و بین المللی به ویژه کشورهای اسلامی تقدیر کرد و از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواست از فعالیت های پژوهشگران و فناورانی که در راستای نیازهای کشور گام بر می دارند، بیشتر حمایت کند.