سطح بروز سرطان سینه در ایران بالاتر از کشورهای پیشرفته نیست

دکتر فاطمه رمضان زاده امروز دوشنبه در کنفرانس پزشکی 'سرطان پستان ، پیشگیری و درمان' ، این بیماری را مشکل بهداشت عمومی دانست و افزود : سرطان سینه رشد غیر طبیعی سلولهای طبیعی سینه است که منجر به ایجاد یک توده یا غده در فرد می شود.
فوق تخصص زنان و نازایی با بیان اینکه سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص 95 تا 99 درصد قابل درمان در بازه زمانی پنج ساله است گفت : شایع ترین سرطان در بانوان در دنیا و کشور این نوع سرطان است و بیشترین علت مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه ناشی از ابتلا به این بیماری است .
وی غربالگری را یکی از بهترین راه های تشخیص به موقع و درمان این نوع سرطان دانست و گفت : روش اصلی برای غربالگری در سرطان سینه، مامو گرافی است که پس از 40 سالگی می توان از این روش استفاده کرد و در زیر 40 سال در موارد خاص می توان این روش را پیشنهاد کرد ، پیش از ماموگرافی ضرورت یک معاینه کامل احساس می شود .
این پزشک زنان اضافه کرد : بر اساس آمار بدست آمده از هر 4 یا 5 زن مبتلا به سرطان یک نفر بر اثر ابتلا به سرطان سینه جان خود را از دست می دهد و از هر 10 زنی که مبتلا به سرطان می شوند یک نفر سرطان سینه دارد .
دکتر رمضان زاده در مورد علل ابتلا به سرطان گفت : بحث ژنتیک ، سوابق خانوادگی،روش زندگی و عادت های غذایی ، کم تحرکی ، افزایش وزن ، شیردهی نامناسب و محدود ، بالا رفتن سن باروری و باروری نامناسب ، کاهش دوران شیردهی ، مصرف داروهای هورمونی نابجا از عوامل موثر در ایجاد سرطان سینه هستند .
این پزشک متخصص خود آزمایی سینه را فرصتی برای کشف زودرس، درمان بهتر و کنترل سلامتی زنان عنوان کرد گفت : بانوان پس از سن 20 سالگی و هر دو ماه یکبار و در روزهای ششم تا هشتم سیکل ماهانه خود را معاینه کنند .
به گزارش ایرنا ،وی با تاکید بر اینکه بانوان هنگام مراجعه به پزشک نباید از بیان بیماری خود خجالت بکشند افزود : گرفتن شرح حال بیمار ، معاینه با دقت ، غربالگری ، ماموگرافی در زمان مناسب از پیشرفت این بیماری و در نهایت مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری می کند .
دکتر رمضان زاده با تاکید بر افزایش سطح آگاهی مردم و آموزش گفت : تغذیه مناسب ، تغییر سبک زندگی، تحرک و ورزش ، پرهیز از استرس ، پرهیز از حضور در محیط های آلوده ، جلوگیری از بارداری در سنین بالا ، پرهیز از خوردن داروهای هورمونی پس از سن یائسگی می تواند از بروز بیماری ها از جمله سرطان جلوگیری کند.

*بانوان کمتر از تلفن همراه استفاده کنند / بارداری را نباید به تاخیر انداخت 
وی در حاشیه این کنفرانس در مورد تاثیر تکنولوژی ، پارازیت ها و استفاده از تلفن همراه بر ابتلا به انواع بیماری از جمله سرطان سینه در بانوان به ایرنا گفت : این موضوع سالهاست که مطرح است ، اما به عنوان دستور العمل و برای داشتن زندگی سالم تا آنجا که ممکن است از تلفن همراه کمتر استفاده کنیم همچنین باید از نزدیک شدن به دکل هایی که آنتن های ماهواره و تلفن وجود دارد پرهیز کرد ، استفاده بیش از حد و نابجا از وسایل پیشرفته سبب بروز برخی عوارض می شود .
وی در مورد استفاده از روشهای سنتی و داروهای گیاهی در درمان این بیماری گفت : تا زمانی که کارخانه ها داروهای شیمایی تولید می کنند اجازه استفاده از این داروها کمتر داده می شود ، تغییر روش زندگی دست خود ماست که با آموزش ، آگاهی و باور درست می توان در مسیر پیشگیری گام برداشت .
دکتر رمضان زاده در مورد روند رو به رشد این بیماری در کشور به ایرنا گفت : هنوز سطح شیوع و بروز سرطان پستان در کشور بالاتراز کشورهای پیشرفته یست اما با توجه به تغییرات موجود، سبک زندگی و پیشرفت تکنولوژی باید منتظر روند سریع شیوع آن باشیم .
وی در پاسخ به این سئوال که تاثیر فرزند آوری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری چیست ؟ گفت : با توجه به شرایط محافظتی بارداری به لحاظ هورمونی بر روی سلولهای سینه و شیردهی مناسب کسانی که در زیر 35 سال و با فواصل مناسب باردار می شوند و به طور متوسط یک تا دو فرزند می آورند شرط محافظتی را بیشتر دارند.
این پزشک فوق تخصص زنان با تاکید بر اینکه نباید سن بارداری را به تاخیر انداخت گفت : کسی که باردار نمی شود خطر آن برای ابتلا به سرطان سینه کمتر از کسی است که نخستین بارداری آن دیرتر ازسن 35 سال باشد .
سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور پس از بیماری های قلب و عروق و حوادث است .
این کنفرانس امروز دوشنبه با حضور محمد خلخالی رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش ، جمعی از پزشکان ، کادر درمانی و علاقه مندان به مباحث پزشکی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی بانوان جزیره کیش در سالن شماره یک این مرکز درمانی برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا