اولین درمان نانویی برای آلرژی به بادام زمینی

آلرژی به بادام زمینی و آجیل های درختی حدود سه میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما تنها یک درمان تایید شده وجود دارد و علیرغم تحقیقات فراوانی که برای یافتن راهی برای مقابله یا درمان این بیماری اغلب کشنده انجام شده است، تنها روزنه هایی از امید برای مبتلایان وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، اما ممکن است یک پیشرفت بزرگ در گوشه و کنار جهان در حال اتفاق افتادن باشد، زیرا دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، اولین داروی mRNA در جهان را که در نانوذرات کوچک بسته بندی شده آزمایش می کنند که نه تنها آلرژی به بادام زمینی را در موش ها معکوس کرده بلکه بدن را به مواد میکروبیولوژیکی مجهز می کند.

دکتر آندره نل (André Nel) یکی از محققان این مطالعه و استاد دانشگاه کالیفرنیا گفت: تا جایی که می دانم، mRNA هرگز برای یک بیماری آلرژیک استفاده نشده است. مطالعات ما نشان داد که پلتفرم جدید ما می‌ تواند برای آرام کردن آلرژی ‌های بادام‌زمینی کار کند و معتقدیم که ممکن است بتواند همین کار را برای سایر آلرژن‌ها در غذا و دارو و همچنین شرایط خودایمنی انجام دهد.

این تیم با استفاده از واکسن‌های کرونا، mRNA را درون یک نانوذره بسته ‌بندی کرده و آن را به کبد رساند، جایی که به سلول‌های خاص دستور داد تا پروتئین‌های بادام زمینی را تحمل کنند. محققان بر روی کبد به ویژه به دلیل تحمل آن در برابر مواد خارجی و اینکه خانه سلول های ارائه دهنده آنتی ژن است، تمرکز کردند که به آموزش سیستم ایمنی بدن برای تحمل پروتئین های خارجی به جای حمله به آنها کمک می کند.

این مطالعات بر اساس تحقیقات قبلی توسط این تیم است که نشان داد یک نانوذره یک قطعه پروتئین معروف به اپی توپ را برای کاهش حساسیت به تخم مرغ به کبد موش ها می رساند. نل در این باره گفت: اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که اپی توپ مناسب را انتخاب کنید، یک مکانیسم ایمنی وجود دارد که واکنش‌ها را به تمام قطعات دیگر کاهش می ‌دهد. به این ترتیب، شما می توانید از مجموعه کاملی از اپی توپ ها که در بیماری نقش دارند مراقبت کنید.

او می افزاید: این همان جایی است که mRNA وارد عمل می شود و به روشی مشابه نحوه کدگذاری واکسن‌های mRNA پروتئین اسپایک کرونا برای ایجاد دفاع، mRNA بسته‌بندی شده در داخل این نانوذره برای یک اپی توپ خاص کد می ‌کند.

از طریق چندین آزمایش موفقیت آمیز روی موش ها، دانشمندان دریافتند که درمان با نانوذرات به طور قابل توجهی تحمل حیوانات را نسبت به پروتئین بادام زمینی افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، محققان اکنون مطمئن هستند که درمان آنها طی سه سال به آزمایش‌های بالینی خواهد رسید و این پتانسیل را دارد که برای درمان آلرژی‌ها سازگار شود. پژوهشگران اعلام کردند که حتی به دنبال این هستند که آیا می توان این روش را برای درمان دیابت نوع ۱ تطبیق داد یا خیر.

شرح کامل این مطالعه در مجله ACS Nano منتشر شده است.