جهان به سمت بی نیازی از معاملات دلاری حرکت می کند

طی سده های اخیر و به ویژه پس از پایان جنگ جهانی دوم، دلار نقش مهمی در مبادلات جهانی ایفا کرده و تبدیل به اصلی ترین ارز بین المللی شد. در این میان تغییرات سیاسی و اقتصادی رخ داده در سال های اخیر، این نظریه را مطرح کرده است که جهان به سمت بی نیازی از معاملات دلاری حرکت می کند.

به گزارش سیناپرس، رنو ژیرار، ناظر و کارشناس ژئوپلیتیک، در مقاله ای که روز گذشته در روزنامه فیگارو منتشر شد، عنوان کرد که حرکت به سمت کنار گذاشتن دلار در روابط اقتصادی جهانی یک فرآیند برگشت ناپذیر است که به ویژه با استفاده از آن به عنوان ابزار فشار برای سایر کشورها توضیح داده می شود.

این کارشناس اقتصاد بین الملل همچنین گفت: آمریکا با تبدیل واحد پولی خود به ابزار فشار سیاسی بر سایر کشورها، ناخواسته حرکتی جهانی برای سرنگونی سیطره جهانی دلار آغاز کرد.

 ژیرار خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که فرایند دلارزدایی کامل در یک بازه زمانی کوتاه انجام نخواهد شد، اما این حرکتی است که شروع شده و به وضوح برگشت ناپذیر است.

این کارشناس برای درک بهتر شرایط فعلی به وضعیتی اشاره کرد که BNP Paribas در سال ۲۰۱۴ مجبور شد به دلیل تامین مالی صادرات از کوبا، سودان و ایران بر اساس قوانین اروپا و فرانسه به دلایل قانونی، ۹ میلیارد دلار جریمه به ایالات متحده بپردازد، زیرا این سه کشور تحت تحریم آمریکا قرار داشتند.

در این مود خاص، سیستم قضایی ایالات متحده تصمیم گرفت که این پرونده بر اساس قوانین داخلی آمریکا بررسی شود، زیرا معاملات فوق از طریق حساب BNP Paribas در نیویورک انجام شده است.

به گزارش سیناپرس، این کارشناس بین المللی در ادامه توضیحاتش گفت: این گونه بود که آمریکایی‌ ها قانون خود را بر سایر کشور های کره زمین تحمیل کردند و چون حجم عمده ای از معاملات اقتصادی در جهان با دلار انجام می شد، شرکت‌های اروپایی مجبور بودند تسلیم شوند.

ژیرار خاطرنشان کرد: مسدود کردن دارایی‌های دلاری بانک روسیه در بحبوحه جنگ این کشور در اوکراین، گام بعدی و اشتباه دولت آمریکا در تبدیل دلار به سلاح بود. به همین دلیل برخی از کشورها شروع به کاهش عملیات تجاری با واحد پول آمریکا کردند.

این تحلیلگر افزود: کشورهای BRICS در حال برنامه ریزی برای ایجاد ارز خود برای تامین مالی تجارت خود هستند. چین قبلاً سیستم الکترونیکی پرداخت های بین بانکی خود را توسعه داده است. این یک جایگزین برای سیستم سوئیفت است که توسط غرب کنترل می شود.

مترجم: حمید تعالی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا