تلاش اوپک برای کنترل بازار به کمک کاهش تولید

طی روزهای اخیر قیمت جهانی نفت با افزایش قابل توجهی مواجه شده و گزارش ها نشان دهنده رشد بهای نفت برنت است. در این میان کشورهای اوپک پلاس تلاش می کنند بازار نفت را با کاهش بیشتر تولید متعادل نگهدارند.

به گزارش سیناپرس، الکساندر فرولوف، کارشناس مرکز تحلیلی InfoTEK در رابطه با شرایط فعلی بازار جهانی نفت، گفت: کاهش تولید به منظور بازگرداندن قیمت ها به یک کریدور سرمایه گذاری بهینه، از سوی اوپک در دستور کار قرار گرفته و این سیاست بسیار منطقی است، همانطور که روسیه قبلاً آن را انجام داده است. کشورهای اوپک پلاس که کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را از ماه می تا پایان سال ۲۰۲۳ اعلام کرده‌ اند، می ‌خواهند بازار جهانی نفت را با تلاش های خود تثبیت کنند.

از دیدگاه ما، ائتلاف اوپک پلاس به سادگی می‌ خواهد از این طریق بازار جهانی نفت را که در سه ماهه اول و دوم سال جاری حدود 0.5 تا 0.7 میلیون بشکه در روز مازاد عرضه داشت، عادی کند. به باور کارشناسان، در حال حاضر بهای نفت پائین تر از حد عادی خود قرار دارد.

الکساندر فرولوف، در ادامه توضیحاتش افزود: منطق اقدامات اوپک پلاس معمولاً بر نیاز به حفظ مبنای عرضه و تقاضا در بازار نفت متکی است. وضعیت فعلی باعث ایجاد ابهام در بازار می شود. در واقع، عدم اطمینان را می توان کلمه پر کاربرد سال در حوزه نفت دانست. مشکلات متعدد رخ داده در سیاست و اقتصاد جهانی، گسترش احتمالی بحران بانکی و تحول بسیار بحث برانگیز تقاضای نفت در اتحادیه اروپا، باعث شد تا همه گزینه ها در شرایطی ظاهر شوند که سطح تولید فعلی می تواند بر آورده کند.

به گزارش سیناپرس، فرولوف در خاتمه توضیحات خود افزود: کاهش تولید به منظور بازگرداندن قیمت ها به کریدور سرمایه گذاری بهینه، بسیار منطقی است، من پیش بینی می کنم طی ماه های آتی کشورهای عضو اوپک پلاس در این راستا حرکت کنند.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا