محققان در یک مطالعه تاکید کردند؛
قتل، رهاورد شوم اوضاع بد اقتصادی

میزان وقوع قتل بدون شک از مهم ترین شاخص های امنیت در هر کشوری محسوب می شود و پایین آوردن آن از اساسی ترین وظایف هر مسئول مرتبطی است. نتایج یک تحقیق انجام شده در کشور ما نشان می دهد که میزان وقوع جرم فوق در کشور ما با شاخص های اقتصادی رابطه ای مشخص دارد.

به گزارش سیناپرس، قتل به عنوان خشن ترین نوع جرم که طی آن زندگی یک فرد عامدانه به دست دیگری از دست می رود، یکی از مسائل اجتماعی مهم در جوامع مختلف است. بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، سالانه بالغ بر ۴۶۴ هزار فقره قتل عمد در سراسر جهان روی می‌دهد و هزاران نفر به دست دیگران و به عمد کشته می شوند.

اگرچه سازمان های معتبر جهانی بر مبنای تعریف قتل، هر ساله آمارهای این جرم را اعلام می‌کنند، اما به نظر می رسد آمارهای واقعی به مراتب بیش از آمارهای اعلام شده رسمی باشد، زیرا مواردی همچون سقط‌جنین، خودکشی با همدستی، کشتن با رضایت مقتول به ویژه درباره افراد مسن و مریض و کشتن های توجیهی مانند قتل هایی که پلیس انجام می‌دهد هرگز در آمارهای رسمی قطعی منعکس نمی شوند.

بنابر گفته های پژوهشگران، اگرچه کشور ایران به لحاظ میزان وقوع قتل در ردیف کشورهایی با درصد پایین در دنیا در نظر گرفته می شود، اما آمار قتل ها در ایران نیز طی چند دهه اخیر رو به افزایش بوده و بر اساس مستندات تعداد قتل از ۹۹۸ فقره در سال ۱۳۷۰ به ۱۷۹۵ فقره در سال ۹۷ رسیده است و در این میان، سال هایی مانند 1385 بوده اند که میزان قتل در آن ها از دو هزار نفر نیز فراتر رفته است. قتل نفس به عنوان خشن ترین نوع جرم، در سطح فردی بر قربانی، خانواده و بستگان او اثر می گذارد. به علاوه در سطح اجتماعی باعث احساس ناامنی در بین شهروندان می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اعدام های تعزیری مبنای درستی برای اجرای عدالت نیستند

در محافل علمی به ویژه زیست شناسی، روانشناسی و جامعه شناسی بر علل قتل به طور گسترده تاکید شده است. در این راستا، در علم جامعه شناسی بر گستره ای از عوامل اجتماعی تاکید می‌شود که برآمده از ساختار جامعه هستند و در وقوع قتل دخالت دارند.

در پژوهشی که در همین زمینه توسط یکی از محققان دانشگاه یاسوج انجام شده است، رابطه بین شاخص‌های اقتصادی و پدیده قتل در کشور ایران مورد تحلیل جامعه‌شناختی قرار گرفته است.

به گزارش سیناپرس، در این پژوهش که به‌روشی موسوم به سری‌های زمانی انجام ‌شده است، داده های مربوط به شاخص‌های اقتصادی و قتل در دور‌ه 1374 تا 1397 جمع آوری شده و مورد ارزیابی علمی قرار گرفته اند.

براساس یافته‌های این تحقیق که در فصل نامه «جامعه شناسی کاربردی» وابسته به دانشگاه اصفهان منتشر شده اند، بهبود شاخص‌های اقتصادی مانند تولید ناخالص‌داخلی و ضریب نفوذ اینترنت، می تواند از میزان قتل بکاهد، اگرچه با بهبود مشارکت زنان در نیروی کار، میزان قتل افزایش نشان داده است.

آن گونه که سیروس احمدی، استاد و پژوهشگر گروه جامعه‏ شناسی دانشکده علوم‏ انسانی دانشگاه یاسوج می گوید، با استناد به یافته‌های تحقیق نتیجه‌گیری می‌شود که قتل‌ها در ایران تحت‌تأثیر شاخص‌های اقتصادی‌ کلان هستند؛ البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اقتصاد ایران یک اقتصاد دولتی وابسته به نفت و متأثر از تحریم‌های بین‌المللی است که بخشی از نوسان‌های شاخص‌های اقتصادی، تحت‌تأثیر تشدید یا تضعیف‌شدن آنهاست که در تحلیل‌های نهایی باید به آن توجه شود.

به گفته این محقق، یکی از عوامل اصلی وقوع قتل عمد، محرومیت اقتصادی است و بهبود شاخص های اقتصادی، با کاهش یا رفع محرومیت فوق، بر کاهش وقوع قتل نیز اثر گذار است.

در این تحقیق همچنین اشاره شده است که اینترنت، از یک سو با فراهم آوردن امکان تجارت الکترونیکی باعث رفع نیازهای کالایی و خدماتی به صورت آنلاین می گردد و در نتیجه از حجم رفت و آمدها می کاهد. از سوی دیگر، این تکنولوژی به ویژه به صورت موبایل، امنیت را به ویژه در شرایط اضطراری ارتقا می بخشد، زیرا امکان کمک خواهی و افشاسازی صحنه های اضطراری را افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد برای کاهش وقوع جرایمی مانند قتل در جامعه بایستی بر بهبود شاخص های اقتصادی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت توجهی ویژه نمود و آن را به شکلی خاص در دستور کار قرار داد. امری که با در اولویت قرار گرفتن اقتصاد و داشتن دیدگاه های بازتر نسبت به پدیده اینترنت، دست یافتنی است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا