تعطیلات آخر هفته ایران باید ساماندهی شود
آیا تعطیلات آخر هفته به جمعه و شنبه تغییر پیدا می کند؟

میزان تعطیلات پایانی هفته و تعطیلات رسمی ایران با کشورهای دیگر متفاوت است. در تقویم رسمی حداقل 102 کشور جهان، تعطیلات پایانی هفته دو روز اما تعطیلات پایان هفته ایران تنها یک روز(جمعه) است.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر با احتساب تعطیلات پایانی هفته و تعطیلات رسمی، ایران 78 روز، برزیل 113 روز، فرانسه، آلمان و ایتالیا 115 روز، امارات و ترکیه 118 روز، آمریکا 119 روز، مالزی و بحرین 120 روز، چین و ژاپن 124 روز، عربستان 126 روز تعطیلات رسمی دارند.

 در اغلب این کشورها روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل رسمی اعلام شده است. در این بین تعطیلات پایانی هفته برخی کشورهای مسلمان مانند ترکیه و لبنان روزهای شنبه و یکشنبه است. تعطیلات پایانی هفته کشور پاکستان نیز تنها روز یکشنبه است. همچنین تعطیلات پایانی هفته در برخی از کشورهای مسلمان مانند قطر، عربستان، امارات، بحرین، سوریه، عراق و مالزی نیز جمعه و شنبه است.

بررسی ها نشان داده اند، افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز با توجه به ساختار خاص اقتصادی ایران، به لحاظ صرفه جویی در هزینه ها و افزایش بهره وری سایر روزهای کاری، می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند. این مهم باعث شد تا دولت سیزدهم لایحه تعطیلی پنجشنبه ها را در قالب اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس ارائه دهد.

اما برخی از کارشناسان معتقدند: تعطیل بودن روز شنبه ترجیح بسیار بیشتری در مقایسه با تعطیلی روز پنج شنبه دارد زیرا چهار روز متوالی پنج شنبه و جمعه( به علت تعطیلات داخلی) و شنبه و یکشنبه( به علت تعطیلات خارجی) مراودات بین المللی مان را از دست می دهیم. در حال حاضر بسیاری از کشورهای عربی نیز با علم به این موضوع از سال 2012 تعطیلات پایانی هفته شان را از روز پنج شنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر داده اند.

در هفته های گذشته طرح اضافه شدن یک روز تعطیل به تقویم کشور در مجلس، مساله ساماندهی تعطیلات به عنوان یکی از موضوع های قابل بحث در فضای کارشناسی کشور مطرح شده است.

ابوالفضل ابوترابی، یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در این خصوص گفت: ایران تنها کشوری است که سه نوع تعطیلات ملی، شمسی و قمری دارد. تعطیلی بین تعطیلات نیز در ایران زیاد است. چنین وضعیتی اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. از سوی دیگر باید اختلاف تعطیلات خودمان با دنیا را کمتر کنیم.

 نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در حال تهیه لایحه ای برای اعلام تعطیلی سراسری روز پنجشنبه و جمعه است اما این تعطیلی باید همانند کشورهای اسلامی روز جمعه و شنبه باشد؛ در سال ۱۹۹۸ در همایش کشورهای اسلامی توافق شد که کشورهای اسلامی به جای پنجشنبه، شنبه‌ها را تعطیل کنند. اکنون بیشتر کشورهای اسلامی با تعطیلی روز جمعه و شنبه اختلاف تعطیلات پایان هفته شان با دنیا را کمتر کرده اند.

محسن  پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: در مسائل بین ‌المللی نمی‌ توانیم خلاف موج شنا کنیم. باید تبعات تعطیلی پنج شنبه و جمعه بر اقتصاد کشور را نیز در نظر بگیریم. در حال حاضر تعطیلی پایان هفته در اغلب کشورهای دنیا روز شنبه و یکشنبه است. تعطیلات پایان هفته کشورهای مسلمان نیز روزهای جمعه و شنبه تعیین شده است. در این الگوی مشخص ما نمی توانیم با تعطیلی روزهای پنج ‌شنبه عملا چهار روز، خود را از مراودات بین‌المللی محروم کنیم. باید برای کاستن از هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور تعطیلات را حتی‌المقدور برحسب مبادلات بین‌المللی یکسان ‌سازی کنیم؛ تعطیلات کشورهای مسلمان مبنی ‌بر تعطیلی جمعه و شنبه درست تر از تعطیلی پنج شنبه و جمعه هاست.

‎ گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا