آینده اتمی ترکیه بر اساس فناوری روسیه ترسیم می شود

بر اساس گزارش های رسمی اعلام شد: ترکیه قرار است در اواخر آوریل اولین واحد نیروگاه هسته ای ساخت روسیه را افتتاح کند که گامی در جهت تقویت امنیت ملی انرژی و تقویت روابط انرژی با مسکو است.

به گزارش سیناپرس، نیروگاه هسته ای آکویو که در استان مرسین واقع در جنوب ترکیه در حال ساخت است، اولین نیروگاه هسته ای این کشور محسوب می شود. قرار است نیروگاه هسته ای آکویو Akkuyu به مدت ۶۰ سال  مورد استفاده قرار گرفته و احتمال تمدید این دوره برای ۲۰ سال نیز وجود دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در این رابطه گفت: عملیات بارگیری سوخت در ۲۷ آوریل در آکویو برگزار می شود. اردوغان همچنین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، همتای روس او ممکن است شخصا به مرسین سفر کرده یا از طریق کنفرانس تلفنی در مراسم افتتاحیه این نیروگاه شرکت کند.

رسانه های خبری ترکیه نیز طی ماه گذشته به نقل از مقامات وزارت انرژی این کشور گزارش دادند که تولید برق در این نیروگاه قرار است اواخر امسال و احتمالا در اواخر اکتبر آغاز شود.

به گزارش سیناپرس، در سال ۲۰۱۰، دو کشور به توافقی دست یافتند که بر اساس آن شرکت دولتی روس اتم اجازه ساخت و راه اندازی نیروگاه آکویو را دریافت کرده و بنا شد که این نیروگاه با چهار واحد راکتور هسته ای طراحی شود که هر یک ظرفیت تولید ۱۲۰۰ مگاوات برق را دارد. بر اساس این قرارداد، کارخانه آکویو قرار بود با سرمایه گذاری ۲۰ میلیون دلاری روسیه ساخته شود.

اردوغان در مارس ۲۰۲۱ در مراسم آغاز به کار این نیروگاه گفت: ساخت و ساز در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و قرار است در سال ۲۰۲۶ تکمیل شود. پس از بهره برداری کامل واحد سوم کارخانه ، انتظار می رود این نیروگاه سالانه ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند تا تقریباً ۱۰ درصد نیاز برق داخلی را تامین کند.

به گزارش سیناپرس، اردوغان همچنین در سپتامبر همان سال گفت که ترکیه قصد دارد در اسرع وقت برای ساخت دومین و سومین نیروگاه هسته ‌ای خود با کمک روسیه گام بردارد.

کارشناسان معتقدند: نیازهای انرژی برق ترکیه در حال رشد است و در سال های آینده به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در این میان به دلیل اینکه میزان انرژی ، انرژی هسته ای قابل مقایسه با سایر منابع سنتی نیست، گزینه ای مطلوب به شمار می رود.

در حال حاضر ترکیه برای تامین نیازهای انرژی خود به شدت به واردات وابسته است و روسیه برای سال ها اصلی ترین تامین کننده این انرژی بوده است.بر اساس داده‌هایی که وزارت انرژی در ماه فوریه منتشر کرد، سهم روسیه در واردات گاز طبیعی ترکیه در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ حدود ۳۳ درصد بود که نسبت به سال ۲۰۰۵  بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش سیناپرس، نیروگاه آکویو علاوه بر تامین استقلال انرژی ترکیه، اهمیت سیاسی عمیقی برای ترکیه دارد، زیرا این پروژه نمادی از روابط رو به رشد بین ترکیه به عنوان یک عضو ناتو و روسیه است.

در حقیقت این واقعیت که یک پروژه عظیم و بسیار استراتژیک با سرمایه ۱۰۰ درصدی روسیه در یک کشور عضو ناتو ساخته شده است، در بازتاب ابعاد متنوع و عمیق روابط ترکیه و روسیه بسیار نمادین محسوب می شود.

افتتاح آکویو در حالی انجام می شود که کشورهای ناتو و اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه روسیه به دلیل آغاز جنگ در اوکراین اعمال کرده اند.در این شرایط آنکارا علیرغم انتقادهای غرب از تحریم روسیه خودداری کرده است.

به گفته تحلیلگران، راه اندازی نیروگاه هسته ای فوق الذکر برای اردوغان از نظر سیاسی نیز مهم است، زیرا او به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور آماده می شود، در حالی که به باور تحلیلگران، ترکیه با مشکلات اقتصادی و هزینه های هنگفت بازیابی زلزله های اخیر خود دست و پنجه نرم می کند، راه اندازی این نیروگاه می تواند نقش شایانی در تامین انرژی این کشور داشته باشد.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا