اقتصاد جهان در حال تقسیم به دو بخش مجزا است

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، تاثیرات به سزایی در سیاست و اقتصاد جهان داشته و اکنون بیش از یکسال از شروع این جنگ، پیش بینی می شود اقتصاد جهان در صورت تداوم شرایط فعلی به بلوک های مجزایی تقسیم شود.

به گزارش سیناپرس، رئیس هیئت مدیره انجمن آسیایی بوآئو و بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در بیانیه‌ای که پیش از افتتاح این مجمع منتشر شد، اعلام کردند: اقتصاد جهانی ممکن است به دلیل درگیری ‌های بین ‌المللی تشدید شده به بلوک‌ های تجاری جداگانه که توسط مرزهای ژئوپلیتیکی مشخص شده اند تجزیه شود.

بان کی مون در این رابطه خاطرنشان کرد: اقتصاد یکپارچه شده جهانی در خطر تقسیم شدن به بلوک های تجاری جداگانه ای است که در امتداد مرزهای ژئوپلیتیکی ترسیم شده اند.

در این میان تنش های نظامی و بحران در اوکراین از جمله عوامل خطر اصلی این رویداد ذکر شده است. به باور بان کی مون، درگیری در اوکراین در دومین سال خود ادامه داشته و پایانی برای این جنگ در کوتاه مدت تصور نمی شود و متاسفانه و هیچ نشانه ای از کاهش تنش در آینده وجود ندارد.

دبیرکل سابق سازمان ملل در ادامه توضیحاتش گفت: تورم جهانی در نهایت به اوج خود رسید و انتظار می‌رود با اتخاذ اقدامات قاطعانه بانک‌ های مرکزی برای کاهش آن، تا حدی مهار شده و بیشتر کاهش یابد، اما تورم اصلی همچنان در سطح بالایی باقی مانده است.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: در حال حاضر انتقاد هایی از تشدید بیش از حد تنش های بین الملی وجود دارد، که می تواند زمینه ساز رکود اقتصادی جهانی و انباشت بدهی برای کشورهای کم درآمد شود.

به گزارش سیناپرس، بان کی مون همچنین گفت: در حال حاضر فشار ویروس و تورم در سال ۲۰۲۳ به نوعی کاهش یافته است اما شرایط فعلی یک نقطه عطف حیاتی برای اقتصاد جهانی است. متاسفانه جهان اقتصاد در حال تقسیم شدن به بلوک های شرق و غرب بوده و این موضوع می تواند منجر به بروز مشکلاتی جدی شود. این چشم انداز همچنین فرصت ارزشمندی برای کشورها است تا فراتر از نگرانی های داخلی خود نگاه کرده و دوباره بر چالش های جهانی تمرکز کنند.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا