تشخیص قارچ سمی از خوراکی

قارچ ها گیاهانی هستند که مصرف خوراکی پیدا کرده اند، اما همه قارچ ها خوراکی نبوده و بعضی سمی و بسیار خطرناک هستند. خوردن چند لقمه از این قارچ ها می تواند کبد، کلیه و حتی مغز را از کار انداخته و گاه موجب مرگ شود.

به گزارش خبرگزاری سینا پرس فارس، دکتر مسعود قنبریان، رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست خبری چهارشنبه دوم فروردین ماه گفت: تشخیص قارچ سمی از خوراکی دشوار است و حتی افراد متخصص هم بدون نظر آزمایشگاه نمی توانند از روی ظاهر یا مزه قارچ بگویند کدام قارچ وحشی خوراکی و کدام قارچ سمی است. تنها در آزمایشگاه های ویژه می توان خوراکی بودن قارچ ها را تایید کرد. هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که افراد عادی بتوانند انجام دهند و از طریق آن از خوراکی بودن قارچ اطمینان یابند.

دکتر قنبریان در خصوص راهکارهای پیشگیری از مسمومیت با قارچ، ضمن تاکید بر پرهیز افراد از خوردن گیاهان و قارچ هایی که از طبیعت چیده شده اند، افزود: عدم مسمومیت جانورانی که از این گیاهان و قارچ ها مصرف داشته اند به هیچ وجه دلیل غیر سمی بودن آنها نیست و تشخیص گیاهان و قارچ های سمی از انواع بی خطر بسیار مشکل است. همچنین از به کار بردن گیاهان موجود در طبیعت، در تهیه دارو، معجون یا چای خانگی و یا جویدن دانه های گیاهان خودداری شود و در صورت وقوع مسمومیت با گیاهان موجود در طبیعت و یا قارچ ها، می بایست مصدوم در سریع ترین زمان ممکن به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل گردد.

وی با اشاره به نشانه های مسمومیت با قارچ سمی از جمله درد معده، استفراغ، اسهال، تب بالا، نبض تند، ضربان نامنظم قلب، کاهش فشار خون، سردرد، سرگیجه، غش، تاری دید، مشکلات تنفسی، سستی و بی حالی، تشنگی بیش از حد، هذیان، تشنج، کما و حتی مرگ، گفت: از بدترین علائم مسمومیت با قارچ های سمی، آسیب به کبد و کلیه ها است که می تواند در ابتدا به صورت یرقان یا زردی بروز پیدا کند.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از مردم خواست: در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید هرچه سریع تر فرد مسموم شده را به بیمارستان منتقل نمایند و نباید مانع تخلیه معده فرد مسموم شده گردند. حتی گاهی لازم است فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرد تا قارچ های سمی باقیمانده خارج شود و از این طریق از ورود سم بیشتر به بدن پیشگیری کرد.

انتهای پیام

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا