تطبیق پذیری انسان های نخستین با محیط زیست

تیمی از پژوهشگران دانشگاه ویکتوریا در کشور کانادا به سرپرستی آپریل نوول با تجزیه و تحلیل بیش از 7 هزار تبر دستی ، خراشنده های سنگی، تیغه های کوچک سنگی و سنگ قلاب های کشف شده در حفاری های منطقه ازرک در کشور اردن در حال بررسی الگو های معیشتی و شکار اقوام باستانی ساکن این سرزمین در روزگار پیش از تاریخ هستند. این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود از روش علمی نوینی با عنوان ایمونئو الکترو فورسیس متقاطع cross-over immunoelectrophoresis جهت شناسائی پروتئین باقی مانده در برخی ابزارهای سنگی 250 هزار ساله استفاده کرده و به مطالعه دقیق این موضوع پرداختند.

این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود از روش علمی نوینی با عنوان ایمونئو الکترو فورسیس متقاطع cross-over immunoelectrophoresis جهت شناسائی پروتئین باقی مانده در برخی ابزارهای سنگی 250 هزار ساله استفاده کرده و به مطالعه دقیق این موضوع پرداختند.

بررسی های انجام شده روی ابزارهای سنگی که برای شکار استفاده می شدند نشان می دهد که این پروتئین ها متعلق به حیوانات مختلفی مانند کرگدن، اسب،  گاو وحشی و  اردک هستند. نکته قابل توجه در مطالعات فوق این است که در حفاری های انجام شده در این منطقه، استخوان بیشتر این حیوانات کشف شده که این موضوع می تواند مهر تائیدی بر صحت آنالیز پروتئین های فوق باشد.

دکتر آپریل نوول در مورد اهمیت یافته های فوق اعلام کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که انسان های نخستین ساکن این مناطق در دوران پیش از تاریخ (پارینه سنگی قدیم) با استفاده از طیف وسیعی از ابزارها و ادوات سنگی، اقدام به شکار گونه های مختلف جانوری کرده و در این زمینه تنوع بسیار زیادی دیده می شود. این موضوع دارای اهمیت زیادی بوده و نشان دهنده وجود سیستم های خاص شکار است زیرا به طور قطع روش های به کار گرفته شده برای شکار اردک با آن چه برای شکار یک کرگدن مورد استفاده قرار می گیرد؛ متفاوت است. این مساله به خوبی نشان دهنده نحوه تطبیق پذیری انسان های نخستین با محیط اطراف و استفاده از منابع در دسترس ان ها در دوران پیش از تاریخ است.

منبع: metronews

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا