همکاری دانشگاه استنفورد و گوگل برای تست ژنتیک در محیط ابری

دانشگاه استنفورد قصد دارد تا تست ژنتیک را به یکی از بخش های اصلی مراقبت از بیماران تبدیل کند و برای تحقق این امر هم با غول دنیای فناوری یعنی شرکت گوگل در حال همکاری است. این دانشگاه در پاییز سال جاری خدمات ژنومیک بالینی ویژه ای را راه اندازی می کند که توسط مرکز گوگل ژنومیک (که اطلاعات دی ان ای را در سامانه های ابری ذخیره سازی می کند) طراحی شده است.

پزشکان با استفاده از سامانه ابری گوگل (گوگل کلاود) به تحلیل داده های کسب شده پرداخته و برای پیدا کردن هر ناهنجاری که در به وجود آمدن بیماری فرد دخیل است، آن را با داده های دیگر در درون سیستم مقایسه کنند.

تعیین توالی دی ان ای نیز در این سیستم گنجانده شده است و به همین دلیل نیز پزشکان می توانند به داده های بسیار زیادی در این زمینه دسترسی داشته باشند. سپس آنها با استفاده از سامانه ابری گوگل (گوگل کلاود) به تحلیل داده های کسب شده پرداخته و برای پیدا کردن هر ناهنجاری که در به وجود آمدن بیماری فرد دخیل است، آن را با داده های دیگر در درون سیستم مقایسه کنند. این خدمات ابری چگونگی درمان سرطان های مختلف توسط پزشکان را بهبود می بخشد و همچنین موجب می شود تا رموز نهفته در بیماری فرد که عمدتا تشخیص و درمان آن سخت است نیز کشف گردد.

لوید ماینر (Lloyd Minor) از دانشگاه استنفورد در این باره می گوید: «در سال های گذشته میزان داده های در دسترس درباره مراقبت از سلامت بسیار زیاد شده است. در حالی که محققان در حال انطباق با این داده های عظیم هستند، استفاده از آنها برای درمان افراد بیمار به صورت همزمان چالش بسیار بزرگی است. همکاری ما با گوگل به ما کمک می کند تا بر این مشکل غلبه کنیم.»

در حالی که استنفورد تمامی اطلاعات دی ان ای جمع آوری شده را در پلتفرم گوگل کلاود ذخیره می کند، تنها این دانشگاه می تواند به آنها دسترسی داشته باشد. علاوه بر این، این سیستم اطلاعات بیماران را رمز گذاری کرده و برای امنیت بیشتر آن را در درون سرورهای ایالات متحده قرار می دهد.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا