امکان تصفیه هوای داخل خودرو به کمک فیلتر زغالی ارزان قیمت

حضور در ترافیک برای همه افراد یک تجربه ناخوشایند است. در ترافیک علاوه بر هدر رفت زمان و خرد شدن اعصاب، انواع آلودگی از اگزوز خودرو گرفته تا ذرات خارج شده از لاستیک ها، یک تهدید جدی برای سلامتی محسوب می شود. در این میان استفاده از فیلترهای داخل کابین خودرو می تواند این تاثیرات را کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد:فیلتر هوای معمولی در خودرو برای ایمن نگه داشتن سرنشینان از آلاینده های رایج مانند دی اکسید نیتروژن  کافی نیست. با این حال، محققان دانشگاه بیرمنگام می گویند که یک راه حل مقرون به صرفه وجود دارد که در قفسه فروشگاه خودرو محلی شما قرار دارد : فیلترهای هوای زغالی.

پژوهشگران این تیم مطالعاتی در بیرمنگام نشان دادند که چگونه این فیلترها به طور موثر تقریباً تمام دی اکسید نیتروژن  را از هوای داخل چندین کابین خودروهای مختلف حذف می ‌کنند. علاوه بر این، این فیلترها معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ دلار قیمت دارند و در شرایط خاص، یک فیلتر هوای زغالی ارزان قیمت قادر است تا ۹۰ درصد دی اکسید نیتروژن  داخل خودروی فرد را از بین ببرد.

چرا دی اکسید نیتروژن بسیار خطرناک است؟

دی اکسید نیتروژن  یک آلاینده رایج هوا است که می تواند بیماری هایی مانند آسم را تشدید کند و همچنین خطر ابتلا به عفونت تنفسی را افزایش می دهد. انتشار گازهای گلخانه ای یکی از منابع اصلی دی اکسید نیتروژن  است که رانندگان را در معرض خطر جدی قرار می دهد زیرا هوا از طریق پنجره های باز یا سیستم تهویه خودرو به داخل کابین وارد می شود.

اگرچه سیستم های تهویه خودرو قبل از رسیدن به راننده و سرنشینان هوا را فیلتر می کنند، اما این سیستم ها معمولا از فیلترهای عادی استفاده می کنندو متاسفانه این فیلترها فقط ذرات ریز را از رسیدن به کابین منع کرده و گازهایی مانند دی اکسید نیتروژن را متوقف نمی کنند.

به گزارش سیناپرس، در واقع تفاوت فیلترهای کربن فعال و فیلترهای عادی در اینجا مشخص می شود زیرا فیلترهای کربن فعال دی، اکسید نیتروژن  را از طریق فرآیندی به نام جذب حذف می کنند. دی اکسید نیتروژن  با کربن واکنش نشان داده و به سطح فیلتر هوای زغالی می چسبد.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می کنند: این فیلترهای نیاز به تعویض منظم دارند، زیرا با گذشت زمان کارایی خود را از دست می دهند.

یافته‌ های این مطالعه به وضوح نشان می ‌دهد که استفاده از فیلتر هوای کربن فعال، منجر به کاهش قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن  می شود. این فیلترها ساده، موثر و ارزان هستند و به ویژه برای افرادی که مدت زمان طولانی را در وسایل نقلیه سپری می کنند، باید مورد توجه قرار گیرند.

طی این تحقیقات، محققان سطوح دی اکسید نیتروژن  را در ۱۰ وسیله نقلیه مختلف، از خودروهای گازسوز گرفته تا خودروهای دیزلی و هیبریدی و تمام الکتریکی آزمایش کردند. آنها سطح کیفیت هوا را تحت چندین شرایط ، از جمله روشن یا خاموش کردن تهویه مطبوع، باز و بسته کردن پنجره ها و یا بازیافت هوا یا کشیدن آن از بیرون ماشین اندازه گیری کردند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در ادامه این آزمایش ها را سه بار با استفاده از فیلتر هوای اصلی خودرو، فیلتر گرده و فیلتر زغال فعال تکرار کرد.

نتایج نشان می دهد: با استفاده از فیلترهای هوای اصلی، غلظت دی اکسید نیتروژن  داخل خودرو زمانی که محققان پنجره ها را بسته بودند و سیستم تهویه هوا را به گردش در می آورد، به طور متوسط 1.6 برابر کمتر بود. هنگامی که محققان به فیلترهای تصفیه کننده غبار و گرده روی آوردند، در مقایسه خودروهایی با پنجره های بسته و باز سطح دی اکسید نیتروژن  در کابین به سختی تغییر کرد.

جالب توجه است زمانی که محققان به فیلتر هوای زغالی روی آوردند، سطح دی اکسید نیتروژن  در کابین با بسته شدن پنجره‌ها و چرخش هوا، 14.3 برابر کمتر بود.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در  آخرین شماره مجله Science of the Total Environment منتشر شده است.