هیچ نقطه ای در جهان از آلودگی هوا مصون نیست

اگر چه آلودگی هوا مشکل اصلی بسیاری از شهرهای بزرگ و پرجمعیت است، ولی نتایج یک مطالعه جدید هشدار می دهد که عملا هیچ مکانی روی زمین از سطوح مضر آلودگی هوا در امان نیست.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید محققان استرالیایی نشان می دهد: تنها یک هزارم درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که سطوح آلودگی آن کمتر از حد توصیه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است. ذرات سمی ناشی از ترافیک و صنعت مهمترین عامل خطر محیطی برای بیماری های مختلف هستند.

این ذرات بسیار ریز از طریق ریه ها وارد خون شده و باعث التهاب می شوند. این مطالعه همچنین نشان می دهد: 0.18 درصد از مناطق جهان هنوز در محدوده ایمن هستند.

پروفسور یومینگ ژوئه (Yuming Guo) از دانشگاه موناش، نویسنده ارشد این مقاله در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: این مطالعات یک درک عمیق از وضعیت فعلی آلودگی هوا و تأثیرات آن بر سلامت انسان ارائه می دهد. با این اطلاعات، سیاست‌ گذاران، مقامات بهداشت عمومی و محققان می ‌توانند اثرات کوتاه‌ مدت و بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت را ارزیابی کرده و استراتژی‌های کاهش آلودگی هوا را توسعه دهند.

این پژوهشگران طی مطالعات خود ذرات PM2.5 تولید شده توسط دود گازوئیل، دود چوب، لنت ترمز، لاستیک و گرد و غبار جاده را بررسی کردند. دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بیان می کند که این سطوح نباید از ۱۴ میکروگرم در متر مکعب تجاوز کند.

این یافته ها یک شکاف مهم در تحقیقات مرتبط با آلودگی هوا را پر می کند. متاسفانه داشتن تنها تعداد کمی از ایستگاه های نظارتی در سطح جهانی به این معنی است که اطلاعات دقیقی در مورد قرار گرفتن مردم در معرض آلودگی های محلی، ملی، منطقه ای و جهانی وجود ندارد. به گزارش سیناپرس، این یافته ها بر اساس مشاهدات کیفیت هوا و داده های اسکنرهای آب و هوا و آلودگی مبتنی بر ماهواره و شبکه های عصبی هوش مصنوعی است.

بر این اساس مشخص شد؛ بیشترین غلظت آلاینده های جوی در آسیای شرقی (50.0 میکروگرم بر متر مکعب)، آسیای جنوبی (37.2 میکروگرم بر متر مکعب) و شمال آفریقا (30.1 میکروگرم بر متر مکعب) بود. این تجزیه و تحلیل همچنین الگوهای فصلی هشدار دهنده در حوزه آلودگی هوا را نیز شناسایی کرد. به عنوان مثال، شمال شرق چین و شمال هند در طول ماه های زمستانی خود در دسامبر، ژانویه و فوریه دارای سطوح ناامن بودند، در حالی که مناطق شرقی شمال آمریکا در ماه های تابستانی ژوئن، جولای و آگوست بدترین وضعیت را داشتند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  The Lancet Planetary Health منتشر شد.

مترجم: ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا