تلاش ایستگاه بین المللی فضایی برای اجتناب از برخورد با زباله های فضایی

وجود هزاران قطعه زباله فضایی در مدار زمین رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک معضل جدی بوده و ایستگاه بین المللی فضایی تلاش می کند از برخورد با زباله های فضایی جلوگیری کند. چند ماه پیش فضاپیمای ترابری پروگرس MS-20 طی ماموریتی ویژه به ایستگاه فضایی بین‌المللی کمک کرد تا با زباله‌های فضایی  برخورد نکند.

به گزارش سیناپرس، دیمیتری پتلین، فضانورد آژانس فضایی روسیه روز دوشنبه گزارش داد: ایستگاه فضایی بین المللی مانوری را برای جلوگیری از برخورد با زباله های فضایی انجام داد. این مانور روز گذشته و در پی حرکت یک شیء سرگردان در مدار زمین انجام شد که در صورت برخورد با ایستگاه فشایی می توانست آسیب هایی جدی وارد کند.

به گفته کارشناسان آژانس فضایی روسیه، اگر ایستگاه فضایی این مانور را انجام نمی داد، حدود ساعت ۶ عصر دیروز با این زباله های فضایی برخورد می کرد. به همین دلیل مدار ایستگاه فضایی بین المللی با فعال شدن پیشرانه های فضاپیمای تدارکاتی Progress MS-22 که در ۱۱ فوریه به ایستگاه فضایی رسیده بود، تغییر کرده و از مسیر زباله های فضایی دور شد.

آژانس فضایی روسیه ساعاتی پیش طی گزارشی رسمی ضمن اعلام این خبر تاکید کرد: طی این مانور مدار ایستگاه فضایی بین المللی حدود یک کیلومتر و ۲۰۰ متر جا به جا شده و ارتفاع آن افزایش یافت.به گزارش سیناپرس، آخرین بار، فضاپیمای باری روسی پروگرس MS-20 درماه دسامبر سال گذشته میلادی به ایستگاه فضایی بین‌المللی کمک کرد تا مدار خود را با هدف اجتناب از برخورد با اشیا سرگردان موجود در مدار زمین، تغییر دهد.

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد رفته رفته حجم این زباله های فضایی سرگردان در اطراف زمین به حد هشدار دهنده ای رسیده و آژانس های فضایی باید راهکاری جدی برای این موضوع بیاندیشند. به باور کارشناسان، این موضوع نیازمند همکاری و مساعدت تمامی کشورهای دارای فناوری های فضایی بوده و باید با برنامه ریزی دقیقی انجام شود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا