این پروتئین عامل ایجاد سرطان ریه است

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند کنترل پروتئین BMI1 در بدن که می تواند توسط عوامل ژنتیکی رخ داده یا به طور مصنوعی به وسیله دارو انجام شود، از رشد تومورهای سرطانی در ریه جلوگیری می کند. به گفته پزشکان؛ این یافته جدید می تواند گام بلندی در درمان سرطان ریه و ارائه سیاست های پیشگیری و درمان این بیماری محسوب شود.

در آزمایش های پیش بالینی انجام شده توسط این تیم تحقیقاتی مشخص شد که انواع مختلف سلول های سرطانی در ریه نسبت به کنترل پروتئین BMI1 واکنش مشابهی نشان می دهند.

سرطان ریه یکی از مرگبار ترین انواع سرطان در جهان محسوب شده و سی درصد گزارش های مرگ مربوط به سرطان بر اثر تومورهای سرطان ریه رخ می دهد. به گفته کارشناسان؛ سلول های عامل ایجاد سرطان ریه ، یکی از ناهمگون ترین سلول های سرطانی محسوب شده و از تنوع زیادی برخوردارند. به همین دلیل تاکنون داروی واحدی برای درمان این نوع سرطان ارائه نشده و روش های درمانی اتخاذ شده برای مقابله با بیماری؛ در هر بیمار به گونه ای متفاوت و بر اساس تشخیص پزشک تعیین می شود.

سرپرستی این تیم مطالعاتی بر عهده پرفسور دنیل تنن استاد دانشگاه ملی سنگاپور و پژوهشگر موسسه علوم سرطان این کشور قرار دارد. در این مطالعات ، پژوهشگران موسسه سلول های بنیادی النا لوانتینی از دانشگاه هاروارد نیز مشارکت و همکاری دارند.

پرفسور تنن در این رابطه اعلام کرد: در این مطالعات ارتباط بنیادینی بین C/EBPa و پروتئین BMI1 شناسائی شد که می تواند آینده درمان این نوع از سرطان را تغییر دهد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی پزشکی journal of Science Translational Medicine منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.