کاهش مصرف انرژی با پیاده سازی شبکه های عصبی

برگزیده رتبه اول کشور در بخش نوآوری و فناوری جشنواره خوارزمی موفق به طراحی پیاده سازی شبکه های عصبی مصنوعی به منظور افزایش سرعت محاسبات و بهبود توان مصرف انرژی شده است.

شقایق وحدت، برگزیده رتبه اول کشوری بخش نوآوری و فناوری در جشنواره خوارزمی و مجری طرح «شبیه‌ سازی و اجرای شبکه ‌های عصبی مصنوعی پرسرعت و کم مصرف» در گفتگو با سیناپرس گفت: این طرح پیرامون پیاده سازی شبکه های عصبی مصنوعی با هدف افزایش سرعت محاسبات و بهبود توان مصرف انرژی است.

وی به اهمیت این طرح اشاره کرد و افزود: امروزه شبکه های عصبی کاربردهای زیادی از گوشی های همراه تا موتورهای جستجوگر دارند. در حال حاضر نیز به سمت استفاده از هوش مصنوعی گرایش پیدا کرده اند. اهمیت این مساله باعث شد تا برای پیاده سازی آن راهکاری ارائه دهم که سرعت محاسبات را افزایش و مصرف انرژی را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون کشورهایی مانند آمریکا و چین در این زمینه پیشرو هستند. ما می توانیم طرح های مشترکی با کشورهای دیگری در این زمینه داشته باشیم. ایده از ما و اجرا از آنها باشد، زیرا در شرایط تحریم، خرید دستگاه ها بسیار سخت و دشوار است.

وحدت اظهارداشت: اگر چنانچه دولت بودجه بیشتری برای بخش تحقیقاتی دانشگاه ها اختصاص دهد و امکان تبادل علم و دانشجو با کشورهای دیگر به وجود آورد، بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف می شود. متاسفانه در شرایط کنونی به سختی می توانیم لینکی با اساتید خارج از کشور برقرار کنیم و این نیز از اصلی ترین چالش های موجود است.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا